Humanitær tilgang må igjen i søkelyset

Pressemelding   •   mai 27, 2014 08:00 CEST

–Det er brennende viktig at vi igjen får søkelys på humanitær tilgang og politiske løsninger i Syria, sier generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Liv Tørres.

Tirsdag er utenriksminister Børge Brende i Tyrkia, hvor han blant annet møter tyrkiske myndigheter, representanter fra hjelpeorganisasjonene og Den syriske nasjonalkoalisjonen.

I februar 2014 vedtok FNs sikkerhetsråd en resolusjon som skulle sikre at hjelpeorganisasjoner fikk fri og sikker tilgang til sivilbefolkningen i Syria. Men lite har endret seg til det bedre for hundretusener av sivile som har ventet på livsnødvendig hjelp i mange måneder.

–Utenriksministerens besøk signaliserer at dette er en viktig sak, og at tyrkiske myndigheter i likhet med andre som har innflytelse må legge forholdene til rette for at organisasjonene kan drive effektivt hjelpearbeid fra Tyrkia over grensen til Syria, sier Tørres.

I Tyrkia møter Brende blant annet Norsk Folkehjelps ansatte som jobber med demokratistøtte og humanitær innsats til Syria fra den tyrkiske grensebyen Gaziantep.

–Vi setter stor pris på at utenriksministeren tar turen til Gaziantep for å vise sin støtte til hjelpearbeidet inn mot Syria som foregår derfra, sier Tørres.

Demokratiske krefter

Tirsdag møter utenriksministeren også representanter fra Den syriske nasjonalkoalisjonen, som representerer opposisjonen til Assads styre, i eksil.

–Det er bra og riktig at den norske regjeringen har politisk kontakt med Den syriske nasjonalkoalisjonen. Særlig er det nødvendig å understreke viktigheten av at nasjonalkoalisjonen jobber på en måte som involverer alle demokratiske stemmer for Syrias framtid, sier Tørres.

Norsk Folkehjelp støtter nasjonalkoalisjonen og en rekke sivilsamfunnsorganisasjoner, som holder hjulene i gang i  det krigsherjede landet samtidig som de jobber for fremtidens Syria.

–Disse demokratiske kreftene kjemper nå på to fronter i Syria – både mot Assad og de islamistiske kreftene. De kommer til å bli viktige aktører i gjenoppbyggingen av Syria når krigen en dag er over, sier Tørres.

–Illegitimt valg

Om en uke er det valg i Syria, mens krigen raser og sivilbefolkningen fortsatt blir angrepet daglig. Assad stiller til gjenvalg som president etter å ha startet en militær konflikt som har drevet nær halvparten av landets befolkning på flukt og hindret humanitær tilgang til de mest vanskeligstilte inne i Syria.

–Dette er et illegitimt valg og en illegitim president. I denne situasjonen er det ytterst nødvendig å støtte de demokratiske kreftene som jobber for et framtidig fritt og demokratisk Syria, sier Tørres.

For ytterligere kommentarer, kontakt Liv Tørres, tel 916 26 288.