Ikke nok til verdens humanitære katastrofer

Pressemelding   •   mai 14, 2014 13:09 CEST

– Økningen i bistand til verdens humanitære katastrofer er puslete, sier Liv Tørres, generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

I dagens reviderte nasjonalbudsjett økes støtten til verdens største humanitære kriser – Syria, Sør-Sudan og Den sentralafrikanske republikk – med 166 millioner kroner.

– Dette er ikke spesielt imponerende, sier generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Liv Tørres.

– Vi er glad for at den humanitære støtten økes, men økningen står ikke i forhold til de enorme behovene som land som Sør-Sudan, Syria og Den sentralafrikanske republikk står ovenfor i dag, sier Liv Tørres.

Bare i Sør-Sudan står vi ovenfor en potensiell hungersnød som kan ramme opp mot syv millioner mennesker.

– Hvis vi ikke får nødhjelp inn nå, kommer titusener av mennesker til å sulte i hjelp. Dette haster, påpeker Tørres.

Norge står som arrangør for en internasjonal giverkonferanse for Sør-Sudan mandag og tirsdag neste uke. Da er det skuffende at man ikke greier å øke bistanden ytterligere

Syria representerer den største humanitære katastrofen i vår tid, med over 9 millioner mennesker med behov for nødhjelp.

– De norske hjelpeorganisasjonene, som er svært effektive innen humanitær bistand, står klare til å hjelpe. Men vi mangler penger. En humanitær milliard til syria ville være en god start, sier Tørres.

Solberg-regjeringen har flere ganger signalisert at støtten til sivilsamfunn og demokrati skal økes. I det reviderte budsjettet påpeker regjeringen at «handlingsrommet for menneskerettighetsforsvarere og demokratisk opposisjon er under sterkt press». Derfor foreslår regjeringen å øke støtten til FNs høykommissær for menneskerettigheter og frivillige organisasjoner som arbeider for å fremme sivile og politiske rettigheter.

– Vi er enig i regjeringens beskrivelse av virkeligheten, men syns ikke 5 millioner til organisasjoner som jobber med dette, inkludert FNs høykommissær, er tilstrekkelig, sier Liv Tørres.

For ytterligere kommentarer, kontakt Liv Tørres på tlf 916 26 288