Priv. til red: Liv Tørres tilgjengelig ifm valget i Sør-Afrika

Pressemelding   •   mai 06, 2014 07:00 CEST

Generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Liv Tørres, er tilgjengelig for pressen i forbindelse med valget i Sør-Afrika 7. mai.

Sør-Afrika feirer i år 20 år med demokrati etter apartheids fall og arrangerer sitt femte valg etter frigjøringen. ANC vil sannsynligvis vinne valget, men trolig med redusert oppslutning sammenliknet med tidligere valg. Til tross for skyhøy fattigdom, arbeidsledighet, korrupsjon og sosial uro stemmer mange fortsatt på ANC. Hvorfor er det slik? Hvorfor vil det sannsynligvis etablere seg nye partier etter valget? Og hvorfor vil det trolig oppstå tunge maktkamper internt i ANC?

Liv Tørres er en av Norges aller fremste eksperter på Sør-Afrika og sørafrikansk politikk. Hun har bodd og jobbet i landet i omtrent ti år fordelt på flere perioder, også under apartheid.

Tørres har doktorgrad i statsvitenskap om den sørafrikanske fagbevegelsens betydning i antiapartheidkampen, og har jobbet på oppdrag både for sørafrikansk fagbevegelse, næringsliv og staten. Hun har gjennom årene skrevet en rekke rapporter om levekår og arbeidsmarked m.m. i Sør-Afrika. Som generalsekretær i Norsk Folkehjelp har Tørres koordinert møter mellom sørafrikanske og norske myndigheter, organisasjoner og fagbevegelse.

Liv Tørres var tett på de politiske prosessene i Sør-Afrika også under frigjøringskampen for 20 år siden. Hennes svigerfar var en del av Nelson Mandelas nettverk og holdt ham skjult da han var på flukt. Da Mandela ble løslatt og talte til folket for første gang, var Tørres til stede i Cape Town.

Ta kontakt med Tørres på 99 45 90 09.

• Norsk Folkehjelp sto sentralt i den norske støtten til  frigjøringskampen i Sør-Afrika fra 1974. Mye av den norske og nordiske støtten til ANC i flyktningeleirene i nabolandene ble kanalisert gjennom og administrert av Norsk Folkehjelp. Hjemme i Norge mobiliserte vi til støtte for internasjonale sanksjoner mot apartheidstaten.
  • I 1992 var Norsk Folkehjelp en av de aller første utenlandske organisasjonenene som etablerte seg med eget kontor  i Sør-Afrika, etter invitasjon av ANC.
  • I dag er våre samarbeidspartnere sosiale organisasjoner og interessegrupper som forholder seg til utfordringer og skjeve maktforhold i dagens Sør-Afrika, og forsøker å påvirke disse slik at det skjer en omfordeling og utjevning.