Tyrkia setter liv i fare ved å stenge grensene til Syria

Pressemelding   •   sep 24, 2014 07:30 CEST

Norsk Folkehjelp er svært bekymret over at Tyrkia stenger grensene for syriske kurdere som flykter fra islamske opprørere i Syria.

Over 138.000 syriske flyktninger har ankommet Tyrkia i løpet av få dager, på flukt fra offensiven fra ISIL som i helga tok over den strategisk viktige byen Kobani. Den overveldende flyktningstrømmen da Tyrkia åpnet en 30 kilometer lang grensestrekning forrige uke, har gjort at tyrkiske myndigheter å har besluttet å stenge de fleste grensepostene igjen.

– De kurdiske syrerne flykter fra krig og grusomme krigshandlinger i Syria. Det er åpenbart at flyktningstrømmen er en stor belastning for Tyrkia, men det er likevel tvingende nødvendig at disse grensene holdes åpne. Ellers står livet til et stort antall flyktninger i fare, sier utlandssjef i Norsk Folkehjelp, Kathrine Raadim.

Tyrkia har allerede tatt imot over en million flyktninger fra Syria, men grensen til de kurdiske områdene har vært stengt.

– Situasjonen i de kurdiske områdene av Aleppo-provinsen i Syria har den siste måneden blitt stadig mer alarmerende, seniorrådgiver Trude Falch i Norsk Folkehjelp.

Siden midten av september har ISIL tatt kontroll over mer enn 60 landsbyer, og har blokkert Kobani på tre kanter, mens Tyrkias grenser har vært stengt. Flyktninger har ikke kommet ut, og det har vært svært vanskelig for Norsk Folkehjelps partnerorganisasjoner å få nødhjelp inn.

– Et stort antall syriske kurdere har mistet levegrunnlaget. De får ikke tilgang til jordbruksområder, og blokaden har gjort at lokale bedrifter har måttet legge ned. I tillegg har Kobani tatt imot mange flyktninger fra andre steder i Aleppo-provinsen, noe som fører til ytterligere press på byen, sier Falch.

Det er forventet at nye hundretusener av flyktninger som befinner seg i og rundt Kobani vil flykte. I tillegg til at grensen til Tyrkia må holdes åpen, mener Norsk Folkehjelp det internasjonale samfunn må komme langt sterkere på banen for å hjelpe Tyrkia med flyktningstrømmen fra Syria.

– ISILs frammarsj i Syria og Irak har enorme konsekvenser for hele regionen. Håndtering av flyktningstrømmen og humanitær hjelp til flyktningene må være en del av en helhetlig plan, sier Falch.

For mer informasjon og kommentarer, kontakt Trude Falch på tlf 982 33 186.