Få alle rådene: Slik gjør du bilen din ferieklar!

Få alle rådene: Slik gjør du bilen din ferieklar!

Nesten halvparten av alle nordmenn drar på bilferie om sommeren. Her er rådene for pakking, lasting og klargjøring av bilen før årets store biltur.

- For at bilen skal være like klar for langtur som det dere er, er det viktig å gå gjennom bilen og sørge for at alt fungerer slik det skal. Det er smart å gjøre servicen eller den nødvendige reparasjonen hos din Ford-forhandler i forkant av turen, da reduserer du risikoen for biltrøbbel i ferien din, sier servicemarkedsdirektør Marius Revhaug i Ford Motor Norge.

Bestill din service eller reparasjon her

Stadig flere nordmenn tar med seg utstyr som sykkel og kajakk på ferie. Barn og kjæledyr skal også ha det fint på tur.

- Vi merker ekstra stor interesse for forskjellige stativløsninger og bagasjesikring som gir ekstra lastekapasitet. Også salg av hundebur har de siste årene økt i perioden frem mot sommerferien. Det kan virke som at mange kjøper denne typen utstyr før de legger ut på sommerferieturen, sier Revhaug.

Her er Fords beste råd for ferieklar bil:

Dekk

• En ferieklar bil er ofte mye tyngre enn vanlig. Det betyr at du kanskje må fylle ekstra luft i dekkene. Kontroller alltid dekktrykket på kalde dekk. Informasjon om riktig dekktrykk finner du i bilens instruksjonsbok eller nederst på innsiden av førerdøren.
  • Sjekk mønsterdybde på dekkene. Spesielt vannplaning er en risiko om mønsterdybden er under 4 mm. Oppsøk din Ford-forhandler eller ditt autoriserte Ford-verksted når du skal ha dekk. Da kan du være sikker på at du får riktige dekk til din bil.
  • Kontroller at dekkene ikke har kutt eller skader. Om du skal kjøre på europeiske motorveier i høy hastighet over lengre tid kan du risikere at dekket eksploderer dersom det er av dårlig kvalitet.
  • Undersøk også at reservehjulet/dekk på boks, jekk og annet verktøy er i bilen.

Les: Derfor kan det være livsfarlig å kjøre piggfrie vinterdekk om sommeren

Motor/service:

• Ta servicen hos din Ford-forhandler før sommerferien. Ikke vent til den er over. Du bør få utført service på bilen årlig eller ut fra kjørelengde (det som kommer først).
  • Reparer en eventuell sprekk i frontruten før ferien. Du vil ikke at den sprekker mer mens du er på tur. For å opprettholde bilens sikkerhet er det svært viktig at glass-reparasjoner utføres etter Fords spesifikasjoner.
  • Sjekk at aircondition-anlegget virker slik det skal. For at dette skal gi deg avkjøling i sommervarmen er det viktig at du gjennomfører en service på det hos Ford-forhandleren din med jevne mellomrom. Her etterfylles det gass, rengjøres og smøres.
  • Sørg for at bilens pollenfilter/kupefilter er rent. Dette bør skiftes hvert år ved normal kjøring. Jevnlig skifte gjør at du ikke får vond lukt eller problemer med dugg inni bilen.
  • Husk alltid å ha med deg en reservenøkkel på ferie. Har du mistet reservenøkkelen kan du bestille en ny hos din lokale Ford-forhandler.

PS! Når du får utført service hos en Ford-forhandler eller et autorisert Ford-verksted får du også tilgang til gratis veihjelp i Europa. Veihjelpen er gyldig fra dato for utført service til dato for neste foreskrevne service.

Spar penger på turen: Her er verdensmestrenes råd for å bruke minst mulig drivstoff

Lasting:

• Sykkelstativ kan du få både til å feste bak på bilen og på taket.
  • Har du for lite plass til feriebagasjen inni bilen er takboks en mulighet. Da er det viktig å sjekke bilens vognkort for å finne tillatt vekt på biltaket. Det er også viktig å sikre lasten inni takboksen slik at den ikke forflytter seg ved en nødbrems. Pakk fortrinnsvis myke ting som klær, badehåndklær og liknende i takboksen. Da holder du vekten på taket lavest mulig.

PS! Husk at hvis syklene bak på bilen dekker til skilt og lys, skal lasten utstyres med ekstra skiltplate og lys ytterst for at dette skal være lovlig.

Les også Her er tipsene som gjør bil- og sykkellivet smidigere

Pakking:

• Legg den tyngste bagasjen nederst og lengst inn i bagasjerommet. Da ligger dette stabilt ved en nødbrems.
  • Pass på løse gjenstander som kan bli kastet rundt i kupeen ved en nødbrems. En iPad på en halv kilo vil komme med en kraft tilsvarende 12 kilo ved en bråstopp i 50 km/t. Det skal kun være myke ting som ligger løst inne i bilen.
  • Ford selger også svært praktiske bagasjesikringsnett som forhindrer at det som er i bagasjerommet kommer forover i bilen. De har også bagasjeromsgrinder som holder bagasjen på plass.

Les også: Slik kjører du lovlig og bra med tilhenger

Anne Sønsteby

Pressekontakt Informasjonsdirektør Ford Motor Norge +47 - 905 10 518

Velkommen til Ford Motor Norge AS!

Som et globalt selskap er det viktig for oss å ha standarder som vi kan rette oss etter - og som andre kan benytte for å bedømme oss.

Vår visjon: Å bli verdens ledende leverandør av biler og bilrelaterte tjenester.

Vår oppgave: Vi er en stor og global familie med en stolt arv, hvor vi arbeider samvittighetsfullt i våre bestrebelser på å tilby førsteklasses produkter og tjenester.

Vårt verdigrunnlag: Vi gjør det som er riktig for våre ansatte, for miljøet og samfunnet, men først og fremst for kundene våre.

Les mer på www.ford.no