Ford avslører globale nyheter på årets Genève-utstilling.

Pressemelding  •  05-03-2012 19:02 CET

Bilder og annet pressestoff fra bilutstillingen i Genève vil fortløpende bli lagt ut; http://geneva2012.fordmedia.eu

***************************************

– Avdukingen av Fords nye og innovative småbil B-MAX vil uten tvil være ett av de store høydepunktene på årets bilutstilling i Genève, som åpner denne uken.

Men B-MAX er bare en av mange nyheter på Fords Genève-stand i år. Bant de øvrige nyhetene er en produksjonsklar Fiesta ST, den første høyytelsesutgaven av Fords småbil, en ny generasjon Kuga - smartere, mer elegant og rommeligere enn den meget populære modellen som den vil erstatte; og Tourneo Custom Concept, 9-seter personbilen, som er spydspiss for ankomsten av en helt ny serie ett-tonns nyttekjøretøyer fra Ford.

Ford vil vise to nye Focus-modeller, som fremhever forpliktelsen om en bærekraftig fremtid i bilindustrien - Focus Electric og Focus 1.0-liters EcoBoost, Fords mest drivstoffeffektive bensinmotor noensinne.

- Vi leverer i henhild til vår forpliktelse om å sørge for at Fords produktprogram er det ferskeste i bransjen, sier Stephen Odell, Ford of Europes styreformann og adm. direktør. - Vår nye Ford B-MAX utfordrer virkelig tradisjonell tenkning, og står for en unik tilnærming som ingen annen produsent har prøvd seg på.

- Nye Fiesta ST, Kuga og Tourneo Custom Concept er tre meget forskjellige produkter, men de har alle en sterk kundefokus som fellesnevner, sier Odell.

B-MAX - åpner dørene til en ny småbiltenkning

Fords system for enkel adkomst gir eleganse og enestående praktiske egenskaper, med uhindret inn- og utstigning gjennom hengslede fordører og skyvedører bak der den sentrale karosseribjelken er integrert i dørene. B-MAX har klassens beste drivstofføkonomi og CO2-utslipp.

B-MAX viser også for første gang Fords stemmeaktiverte bilbaserte kommunikasjonssystem SYNC, som i Europa inkluderer Nødassistanse. Denne funksjonen vil på vegne av dem som sitter i bilen ringe en alarmsentral ved en bilulykke der en kollisjonspute er utløst eller drivstoffpumpen slått av. B-MAX er også den første bilen i sin klasse med Active City Stop, som hindrer eller reduserer virkningen av sammenstøt i lave hastigheter.

Fiesta ST - global debut for liten kombikupé med høye ytelser

Nye Fiesta ST er 20% sterkere enn sin forgjenger. 180 HK, 1.6-liters EcoBoost-motor er beregnet til å klare 0-100 km/t på under 7 sekunder og ha en toppfart på over 220 km/t.

Viktige forbedringer kommer også fra lanseringen av et spesialtrimnmet chassis som sitter 15 mm lavere enn standardutgaven, Fords forbedrede system for Dynamisk Kurvekontroll og tre innstillinger for elektronisk stabilitetskontroll, hvorav alle ble utsatt for 5000 km kjøring på den tyske racerbanen Nürburgrings Nordschleife.

Ford Kuga – smartere, mer elegant, mer rommelig

Ford har gjort viktige forbedringer på den suksessrike Kugas formel, med blant annet automatisk bakluke, som kan åpnes og lukkes ved å svinge en fot under bakre støtfanger, 82-liter mer bagasjeplass og bakseter som felles flatt ned ved å berøre en bryter.

Ford forbedrer også kjøredynamikken med forbedret firehjulsdrift, utvidet motorprogram med 1.6-liters EcoBoost bensinmotor for forbedret drivstoffeffektivitet og montert SYNC med Nødassistanse.

Tourneo Custom Concept avdukes

9-seterkonseptet Ford Tourneo Custom Concept er spydspiss for lanseringen av en fullstendig ny serie nyttekjøretøyer i løpet av 2012.

Basert på de samme Kinetic Design-prinsippene som Ford har vist på sine nyeste personbilserier har Tourneo Custom Concept både et dynamisk og meget moderne utseende, som vil appellere til en helt ny generasjon kunder. Den kommer også både med en serie sjåførassistanseteknologier og SYNC med Nødassistanse.

Focus – to versjoner viser en grønnere fremtid

To spennende Focus-modeller, 1,0-liters EcoBoost og den drivstoffrie Focus Electric viser vei til en mer bærekraftig fremtid. Dette i tillegg til en voksende serie av energieffektive ECOnetic Technology-merkede modeller, som er best eller blant de beste i sine respektive klasser hva gjelder energieffektivitet.

Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler på over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker på verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedrørende Fords produkter, vennligst besøk www.ford.no

Ford Europa er ansvarlig for å produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kjøretøyer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den første Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 – samme år som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom