Gå videre til innhold
Fords 1.0-liters EcoBoost-motor er kåret til Årets Internasjonale Motor for 3. år på rad

Pressemelding -

Mer informasjon og flere bilder finner du på denne linken - og bilder fra selve overrekkelsen publiseres  i kveld på: http://ecoboost.fordmedia.eu/

---------------------------

En liten bensinmotor som finnes i et bredt spekter av Fords biler har vunnet “Oscar”-statuetten blant verdens motorer for imponerende tredje gang på rad, foran blant andre konkurrenter fra Premium-merker og sportsbiler.

Fords 1.0-liters EcoBoost-motor er nemlig kåret til Årets Internasjonale Motor 2014 for kjøreegenskaper, ytelser, økonomi og teknologi.

En jury bestående av 82 motorjournalister fra 35 land kåret også 1.0-liters EcoBoost til “Beste Motor Under 1.0 liter” for tredje år på rad under Engine Expo 2014 i Stuttgart.

- For å kunne tilby en komplett pakke med god drivstofføkonomi, fremragende ytelser, og kjøreegenskaper i særklasse visste vi at denne lille 1.0-litersmotoren simpelthen måtte prestere det som for kort tid siden hadde vært uoppnåelig sier Bob Fascetti, ansvarlig for Ford Europas drivlinjekonstruksjon. - Gjennom vår One Ford-tilnærming for produktutvikling fortsetter derfor EcoBoost-motoren å sette standarden for ytelser kombinert med drivstofføkonomi fra en liten bensinmotor.

Denne motoren har til nå vunnet 13 viktige priser hvorav syv Årets Internasjonale Motor-priser i løpet av de siste tre årene.

- Dette årets konkurranse var den tøffeste, men 1.0-liters EcoBoost fortsetter å skilles seg ut på alle de riktige områdene – med betydelig raffinement,  overraskende fleksibilitet og fremragende effektivitet, sier  Dean Slavnich, viseformann i juryen for den 16. Årets Internasjonale Motor-pris og redaktør av tidsskriftet Engine Technology International. - Den 1.0-liters EcoBoost-motoren er ett av de mest imponerende eksemplene på motorkonstruksjon, sier han.

Utviklingen for 1.0-liters EcoBoost

1.0-liters EcoBoost-motoren ble lansert i Europa i 2012 i Ford Focus og er nå tilgjengelig i ytterligere ni Ford-modeller: Fiesta, B-MAX, EcoSport, C-MAX, Grand C-MAX, Tourneo Connect, Tourneo Courier, Transit Connect og Transit Courier.

Også nye Mondeo vil kunne leveres med 1.0-liters EcoBoost-motor når den lanseres senere i år; og vil bli den minste motoren i en såpass stor familiebil.

Den lille motoren leveres i en 100- og 125-hesters versjon, og serien ble nylig utvidet med en 140-hester for nye Fiesta Red Edition og Fiesta Black Edition; den kraftigste 1.0-litersmotoren som noensinne er serieprodusert. Blant tallene for ytelser for denne motoren er 0-100 km/t på 9 sekunder og 201 km/t i toppfart - samtidig som forbruket er på nøysomme 0,45 l/mil og et CO2-utslipp 104 g/km*.

Ford 1.0-liters EcoBoost-utstyrte biler står nå for en av fem av alle Ford-biler solgt i Fords 20 tradisjonelle europeiske markeder**. For de første fem månedene av 2014 var Holland det meste populære markedet for 1,0-liters EcoBoost (38 % av alle kjøpte biler), fulgt av Danmark (37 %) og Finland (33 %).

Fords europeiske motorfabrikker i Køln i Tyskland og Craiova i Romania produserer en ny EcoBoost-motor hvert 42. sekund og passerte nylig produsert enhet nr. 500.000.

- Tre år har gått og mange nye 3-sylindrede motorer er lansert, men Fords 1.0-liters EcoBoost er fortsatt den beste, fastslår Massimo Nascimbene, jurymedlem og journalist i Italia.

*Oppgitt forbruk og utslipp er målt i henhold til nyeste EU-direktiv 715/2007 og 692/2008. Standard testprosedyren som er brukt muliggjør sammenligning mellom forskjellige kjøretøytyper og produsenter. Resultatet vil kunne skille seg fra forbrukstall fra andre deler av verden som følge av forskjellig kjøresykluser og forskrifter for måling.

** Tall er basert på 20 europeiske land: Innen Fords tradisjonelle 19 europeiske markeder (Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Hellas, Holland, Irland, Italia, Norge, Polen, Portugal, Spania, Storbritannia, Sverige, Sveits, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn og Østerrike).

Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler på over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker på verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedrørende Fords produkter, vennligst besøk www.ford.no

Ford Europa er ansvarlig for å produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kjøretøyer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den første Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 – samme år som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.

Anne Sønsteby

Pressekontakt Informasjonsdirektør Ford Motor Norge +47 - 905 10 518

Velkommen til Ford Motor Norge AS!

Som et globalt selskap er det viktig for oss å ha standarder som vi kan rette oss etter - og som andre kan benytte for å bedømme oss.

Vår visjon: Å bli verdens ledende leverandør av biler og bilrelaterte tjenester.

Vår oppgave: Vi er en stor og global familie med en stolt arv, hvor vi arbeider samvittighetsfullt i våre bestrebelser på å tilby førsteklasses produkter og tjenester.

Vårt verdigrunnlag: Vi gjør det som er riktig for våre ansatte, for miljøet og samfunnet, men først og fremst for kundene våre.

Les mer på www.ford.no