Nå kommer Ford Mustang til Europa

Nå kommer Ford Mustang til Europa

Ford vil 5. desember avduke historiens første Ford Mustang for salg i Europa, 6. generasjon av denne ikoniske bilen som vil feire sin 50-årsdag neste år.

Nye Mustang får sin globale debut i fire verdensdeler og i seks byer, inklusive Barcelona, der et spesielt Go Further-arrangement vil lansere nye kjøretøy og teknologier som vil forme framtiden til Ford i Europa. Arrangementet vil bli overført direkte fra kl. 13.00 på www.gofurtherlive.com

For å telle ned de 15 dagene mot det historiske øyeblikket som svært mange mennesker ser fram til, har Ford slått seg sammen med Facebook og Instagram for å dokumentere hva Mustang har betydd for millioner av entusiaster gjennom de siste 50 årene, og hvordan den fortsatt inspirerer mennesker rundt om i hele verden.

- Mustang er mye mer enn bare en bil for hærskaren av Mustang-entusiaster rundt om på kloden, sier Steve Kimber, adm. direktør for Ford Motor Norge. - Når du opplever Mustang tenner den en følelse av optimisme og uavhengighet som inspirerer oss alle.

- I dag starter vi nedtellingen for lanseringen av en helt ny Mustang, som også vil bli tilgjengelig hos Fords forhandlere i Europa. Med ny design, mer raffinerte løsninger, et motorprogram av verdensklasse og innovative nye teknologier er Mustang klar for sine neste 50 år, sier Kimber.

Ford teller ned til neste kapittel i Mustang-historien ved å invitere mennesker til å dele sine fotografier og historier på #MustangInspires Instagram, Facebook og andre sosiale medier om hvordan Mustang har inspirert dem. Taggede fotos og videoer vil kunne sees på http://www.mustanginspires.com/.

- Alle har en Mustang-historie, og framveksten av sosiale medier har hjulpet Mustang-samfunnet til å dele disse personlige øyeblikkene, ikke bare i ord, men også i bilder og videoer, sier Kimber. Mustang er for øvrig den bilen med flest "Liker" gjennom alle tider på Facebook, med mer enn 5,5 millioner klikk på "Liker"-knappen.

For på forsterke forventningene i forkant av nye Mustang, har Ford brukt Instagram for å vise de første bildene av den nye bilen, slik at Mustang-entusiastene vet hva de har i vente 5. desember.

Innsendte fotos vil gi inspirasjon til 15 av Instagrams videoskapere rundt om i verden for å utvikle en nettbasert kortfilmserie, og Ford vil dele én original #MustangInspires-video hver dag i nedtellingsperioden. Dette kulminerer med global avdukning av nye Mustang 5. desember.

Her er den første videoen i serien.

I april 1964 gjennomførte Ford den første samtidige internasjonale produktlansering i selskapets historie da den originale Mustang ble avduket i New York og 11 europeiske hovedsteder, forteller Steve Kimber. - Siden da har Mustang blitt en del av popkulturen, med tusenvis av opptredener i filmer, på TV, i musikk og videospill – med over 600 eierklubber i verden.

Ford vil ha stort fokus på lanseringsaktivitetene for Mustang 5. desember i Europa, Asia, Australia og USA ved å dele fotos, videoer, og historier gjennom hele dagen. Entusiastene kan følge det hele på:

Go Further-arrangementet i Barcelona har Stephen Odell, executive vice president og president for Ford of Europe, Midt-Østen og Afrika som vert, sammen med medlemmer av toppledelsen i den europeiske og globale Ford-organisasjonen.

Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler på over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker på verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedrørende Fords produkter, vennligst besøk www.ford.no

Ford Europa er ansvarlig for å produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kjøretøyer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den første Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 – samme år som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.

Anne Sønsteby

Pressekontakt Informasjonsdirektør Ford Motor Norge +47 - 905 10 518

Velkommen til Ford Motor Norge AS!

Som et globalt selskap er det viktig for oss å ha standarder som vi kan rette oss etter - og som andre kan benytte for å bedømme oss.

Vår visjon: Å bli verdens ledende leverandør av biler og bilrelaterte tjenester.

Vår oppgave: Vi er en stor og global familie med en stolt arv, hvor vi arbeider samvittighetsfullt i våre bestrebelser på å tilby førsteklasses produkter og tjenester.

Vårt verdigrunnlag: Vi gjør det som er riktig for våre ansatte, for miljøet og samfunnet, men først og fremst for kundene våre.

Les mer på www.ford.no