Ny Ford Kuga med selvåpnende bakluke får Europa-debut på Genève-utstillingen

Pressemelding  •  05-03-2012 19:04 CET

Bilder og annet pressestoff fra bilutstillingen i Genève vil fortløpende bli lagt ut: http://geneva2012.fordmedia.eu

***********************

Avdukingen av nye Ford Kuga vakte berettiget oppsikt på den internasjonale bilutstillingen i Genève denne uken. Nykommeren bygger videre på den suksessrike crossover-modellen og kommer med både nye teknologier og er i tillegg både mer elegant og mer rommelig.

Ett av elementene som virkelig vakte oppsikt var åpning og lukking av bakluken ved å bevege foten under den bakre støtfangeren.

Bakgrunnen er erfaringer de fleste har hatt, å komme fram til bilen med begge hender fulle av handleposer og med bilnøklene i lommen. Nå er det nok å svinge foten under bakre støtfanger, vente til luken åpner seg, sette inn varene og svinge foten en gang til slik at den lukkes.

Systemet finnes allerede på en amerikansk Ford, men er modifisert slik at det også virker på biler med tilhengerfeste, som er langt vanligere i Europa enn i USA. Det er også foretatt endringer slik at for eksempel en katt som løper under bilen ikke utløser åpningsmekanismen selv om bilens nøkler er innen definert rekkevidde.

- Innovative teknologier som automatisk bakluke skiller Kuga klart fra dens konkurrenter, sier Ford of Europes styreformann og adm. direktør Stephen Odell. - Men enda viktigere er det at den gir kundene fordeler i hverdagen.

Fords avanserte brukergrensesnitt for stemmestyring, integrering og oppkobling mot eksterne kilder som SYNC, vil også bli tilgjengelig fra lanseringstidspunktet. Det vil inkludere Nødassistanse, et system som automatisk kobler opp mot nærmeste alarmsentral dersom en kollisjonspute løses ut eller drivstoffpumpen slås av i forbindelse med en ulykke. Her benyttes bilens GPS og mobiltelefon koblet opp via Bluetooth - til å starte en nødsamtale - der mottakeren får bilens posisjon og en stemmestyrt melding på språket i det landet bilen befinner seg om at det har skjedd en ulykke. Deretter åpnes det opp for kommunikasjon med dem som er i bilen.

En serie førerassistanseteknologier inklusive  Parkeringsassistanse for automatisk lukeparkering, og sensorbaserte Blindsoneinformasjonssystem , som med et varsellys i dørspeil viser at det ligger en bil i sjåførens mulige blindsone - er også tilgjengelig.

Nye Kuga har 82 liter større bagasjerom enn utgående modell, mens baksetene kan felles flatt ved å trykke på en knapp.

Martin Smith, Ford of Europes designdirektør, sier: - Vi har gitt Kuga mer plass, mer dynamisk designutforming og en langt sterkere følelse av kvalitet.

Kugas smarte 4x4-system analyserer kjøreforholdene 20 ganger raskere enn et menneske blunker, og justerer effektfordelingen til hjulene for å oppnå best kombinasjon mellom kjøreegenskaper og veigrep. Dynamiske egenskaper og kontroll i sving er forbedret gjennom Dynamisk kurvekontroll  (TVC), som først ble tatt i bruk på nye Focus.

Tilgjengelig motorer fra lanseringsdatoen er 140- og 163 HK-versjoner av Fords populære 2,0-liters TDCi dieselmotorer, med  mulighet for å bestille Ford Powershift automatgirkasse. Kuga vil også kunne leveres med 1,6-liters EcoBoost bensinmotor, som allerede er tilgjengelig i Ford Focus og C-MAX, en motor som imponerer med sitt høye dreiemoment og lave drivstofforbruk.

Kuga er en del av One Ford-strategien, som en global bilmodell som vil komme i salg over hele verden, inklusive Nord-Amerika, hvor modellen heter Ford Escape. Kuga er også en av ti biler som skal bygges på den samme C-klasseplattformen som nye Ford Focus, og vil komme i salg i Norge og Europa mot slutten av 2012.

Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler på over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker på verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedrørende Fords produkter, vennligst besøk www.ford.no

Ford Europa er ansvarlig for å produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kjøretøyer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den første Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 – samme år som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom