Topptungt norsk Ford-lag i Rally Sweden.

Pressemelding  •  02-02-2012 17:50 CET

- Han er en rallyfører i verdensklassen som aldri gir opp, noe han klart demonstrerte da han i januar tok pallplass i det krevende Rallye Monte Carlo, sitt første løp som fabrikkfører for Ford. Dette er en innsats det står respekt av.

Det var en av beskrivelsene Malcolm Wilson ga Petter Solberg på en pressekonferanse i Oslo torsdag 2. februar, der toppen av Fords norske deltagere i neste helgs Rally Sweden ble presentert. Wilson er daglig leder for Fords rallyvirksomhet og dermed i praksis også Petters sjef.

Petter kvitterte med å fastslå ubeskjedent at han er kjempesulten på å ta gull i dette rallyet, som i hovedsak vil gå på snødekte veier, et underlag Petter mestrer bedre enn de fleste.

At Wilson hadde tatt turen til Oslo i forbindelse med presentasjonen av nordmennene som skal kjøre det svenske VM-løpet forteller en god del om hvor topptung – og viktig - denne gruppen er for Ford og for Malcolm Wilson.

Petter Solberg, Fords nye fabrikkfører, trenger neppe noen nærmere presentasjon. Det gjør vel heller ikke Mads Østberg, som i fjor tok sølvplassen i den svenske WRC-runden, og som har kjørt inn til en rekke meget gode plasseringer i løpet av VM-sesongen 2011.

I Sverige får Petter og Mads selskap av Eyvind Brynildsen, som kan knytte ca. 40 VM-løp til navnet sitt. Det som er spesielt spennende for Eyvind er at han for første gang i karrieren skal kjøre en rendyrket WRC-bil når han setter seg inn i sin Ford Fiesta RS WRC.

Nevnes i sammenhengen må også Marius Aasen og Veronica Engan, som har fått arrangørenes Wild Card-dispensasjon til å kjøre om VM-poeng i SWRC-klassen i sin Ford Fiesta S2000.

Et annet moment av spesiell interesse for oss på denne siden av grensen til Sverige er at en hel dag av de 4 rallydagene vil bli kjørt på norsk jord. Fredag morgen starter løpet i Sverige, men kjører etter kort tid over grensen og inn i Finnskogen, der en del av de kjente etappene fra Rally Norway ble kjørt i 2007.

- I 2007 var det tre Ford-kjørere på premiepallen. I fjor skjedde det samme, og med kvaliteten på de norske Ford-kjørerne synes jeg det er en rimelig målsetting å gjøre det samme i år, sier Petter, som fastslår at han er virkelig sulten på å kjøre først over målstreken om ettermiddagen 12. februar.

- Jeg vet at Petter har det som kreves for at hans målsetting kan virkeliggjøres, og når jeg ser på de øvrige norske Ford-kjørerne vil det ikke overraske meg om også den andre målsettingen hans går i oppfyllelse. La oss heller ikke glemme at Ford-lagets førstefører, finske Jari-Matti Latvala, også stiller til start i Sverige neste helg, sier Malcolm Wilson.

Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler på over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker på verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedrørende Fords produkter, vennligst besøk www.ford.no

Ford Europa er ansvarlig for å produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kjøretøyer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den første Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 – samme år som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom