Nå samles små og store i hele Norden til høytlesning

Pressemelding   •   nov 10, 2017 06:30 CET

Barn i hele Norden får oppleve nordisk litteratur og fortellertradisjon i Morgengry under Nordisk bibliotekuke

Det nordiske litteraturfellesskapet når sitt høydepunkt mandag 13. november. Over 120 000 små og store i hele Norden samles rundt levende lys for lun og hyggelig høytlesningsstund under Nordisk bibliotekuke.

– Høytlesning og god litteratur gir viktig innsikt og gode opplevelser for både unge og eldre. Det gir oss pause fra en hektisk hverdag og mulighet til å dykke ned i en annen verden, bokens verden. Og når vi leser sammen med tusenvis av mennesker over hele Norden, blir lesingen en del av noe større – et helt spesielt fellesskap, sier Heidi Lønne Grønseth, rådgiver i Foreningen Norden.

Høytlesning samtidig – i hele Norden

Nordisk bibliotekuke tilrettelegges av Foreningene Norden og er ett av verdens største høytlesningsarrangement. Over 2000 barnehager, skoler, bibliotek og foreninger melder seg på hvert år og holder sine egne litteraturarrangementer.

Mandag 13. november er Den store høytlesningsdagen, med lesestund for barn ved «Morgengry», og «Skumringstimen» for voksne på kveldstid. Hele uken holdes høytlesning, forfatterbesøk og kulturopplevelser i hele Norden.

Om årets tekster

I år markerer Foreningene Norden Finlands 100-årsjubileum ved å velge finske høytlesningsbøker i Nordisk bibliotekuke. Årets tema er Øyer i Norden.

Høytlesningsboken for de minste er Skatteøya av Mauri Kunnas, en underholdende og livlig illustrert gjendiktning av Robert Louis Stevensons klassiske Skatten på Sjørøverøya. Kunnas er en av Finlands mest populære barnebokforfattare.

For ungdom leses utdrag fra den spennende fantasyromanen Maresi. Krøniker fra Det røde klosteret #1 av finlandssvenske Maria Turtschaninoff. Maresi vant Finlandia junior-prisen i 2014 og ble nominert til Nordisk Råds litteraturpris for barn og ungdom i 2015.

Høytlesningsteksten for voksne er hentet fra Is av Ulla-Lena Lundberg. Den ålandske forfatteren har mottatt flere priser og var nominert til Nordisk råds litteraturpris i 2013 for boken.

Nordisk bibliotekuke er støttet av Nordisk ministerråd