Nordens største høytlesningsbegivenhet har fremtiden i sikte

Pressemelding   •   nov 10, 2016 07:30 CET

Årets plakat er laget av illustratøren Ville Tietäväinen

Idet høsten går mot sitt mørkeste, samles store og små i hele Norden rundt levende lys for en lun og hyggelig høytlesningsstund. 14. november går Nordisk bibliotekuke av stabelen, og i år er temaet ”Fremtiden i Norden”.

– Høytlesning og god litteratur gir viktig innsikt og gode opplevelser for både unge og eldre. Når vi leser sammen med tusenvis av mennesker over hele Norden, blir lesingen en del av noe større – et helt spesielt fellesskap, sier Heidi Lønne Grønseth, rådgiver i Foreningen Norden.

– I år er det 20. gang vi arrangerer Nordisk bibliotekuke, og det feirer vi med å se fremover. Med god nordisk litteratur tar vi opp temaet på både menneskelig og samfunnsmessig nivå.

Høytlesning samtidig – i hele Norden

Nordisk bibliotekuke tilrettelegges av Foreningene Norden og er ett av verdens største høytlesningsarrangement. Over 2000 barnehager, skoler, bibliotek og foreninger melder seg på hvert år og holder sine egne litteraturarrangementer.

Mandag 14. november er Den store høytlesningsdagen, med lesestund for barn ved «Morgengry», og for voksne i «Skumringstimen» om kvelden. Hele uken holdes høytlesning, forfatterbesøk og kulturopplevelser i hele Norden.

Om årets tekster

Høytlesningsteksten for voksne og unge voksne er hentet fra Kildens vokter av Emmi Itäranta, en dystopisk fortelling om en verden rammet at klimakatastrofe og oljekrig, og en ung kvinnes farlige ferd i kampen for å verne noen glemte og livsviktige vannkilder.

Høytlesningsboken for de minste er Garmanns sommer av Stian Hole, en vakkert og finurlig illustrert billedbok om hvordan både barn, foreldre og gamle tanter kan undre seg over, glede og grue seg til hva fremtiden vil bringe.

For ungdom leses novellen ”Oljeeventyret” av Debora Hansen Kleist, i Allatta! 2040, en novellesamling om fremtiden av unge grønlandske forfattere.