Prisbelønt finsk forfatter besøker Tromsø-elever

Pressemelding   •   okt 09, 2017 06:30 CEST

Foto: Cata Portin.

Nå stiller skoleelever i Tromsø inn språkøret på svensk. Denne uken braker Nordisk Forfatterbesøk 2017 løs, og den finlandssvenske forfatteren Sanna Tahvanainen kommer på besøk!

For niende gang sender Foreningen Norden nordiske barne- og ungdomsbokforfattere på turné til norske skoler med prosjektet  Nordisk forfatterbesøk. 9.–13. oktober besøker finlandssvenske Sanna Tahvanainen skoleklasser i Tromsø for å fortelle om sitt forfatterskap - på finlandssvensk, selvfølgelig.

Norske skoleelever eksponeres for skandinaviske språk i mindre grad enn tidligere, blant annet på grunn av dubbing i media og nedprioritering av nabospråkundervisning i skolen.

Gjennom prosjektet Nordisk forfatterbesøk ønsker Foreningen Norden å gjøre nabospråkundervisningen mer levende - bokstavelig talt.

– Vi ønsker å vise elevene at det er lett å forstå nabospråk og at det nordiske språkfellesskapet også gjelder Finland, sier Inger Mjøsund, leder i Foreningen Norden Tromsø. – Med en liten porsjon øvelse håper vi unge forstår at språk ikke er noen hindring for å boltre seg i utdanningstilbud og etter hvert arbeidsmarked i hele Norden.

I anledning Finlands 100-årsjubileum ønsker Foreningen Norden å løfte fram finske forfattere for skoleelevene i Norge. Da får elevene erfare at både svensk og finsk er offisielle språk i Finland, og en mulighet til å lære den finlandssvenske uttalen å kjenne.

Tahvanainen skal møte Tromsø-elever følgende dager:

Tirsdag 10. okt: Gyllenborg skole og Mortensnes skole

Onsdag 11. okt: Varden barnehage og Borgtun skole

Torsdag 12. okt: Gyllenborg skole og Hillesøyskolen, Brensholmen

Fredag 13. okt: Stakkevollan barnehage og Tromstun skole

Onsdag 11. oktober arrangeres også forfattermøte i Tromsø bibliotek og byarkiv på kvelden.

Om forfatteren:

Sanna Tahvanainen er fra Finland og har finlandssvensk som morsmål. Siden debuten som 19-åring har hun skrevet både dikt, romaner, avisspalter, skuespill og barnebøker. Hun har også studert litteratur ved Åbo Akademi og litteratur og kvinnestudier ved Århus Universitet.

Noen av Tahvanainens bøker har blitt karakterisert som bidrag i ”Girl Power-sjangeren”, og sterke skikkelser som Coco Chanel og dronning Victoria av England er hovedpersoner i hver sin roman. Hun har også vært en engasjert spaltist i Hufudstadsbladet, Finlands største svenskspråklige avis.

Sanna Tahvanainen ble i 2016 nominert til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris for boken Dröm om drakar, og vunnet flere priser for sine bøker. Våren 2017 ga hun ut barneboka Kurre Snobb och popcornen.

Nordisk forfatterbesøk er støttet av Nordisk ministerråd og Finsk-norsk kulturinstitutt.

Ta kontakt for mer informasjon og intervjuavtale:

Prosjektansvarlig: Heidi Lønne Grønseth, tlf. 22 51 67 65, e-post: heidi@norden.no

Leder i Foreningen Norden Tromsø: Inger Mjøsund, tlf: 99 42 42 70, e-post: inger.mjosund@gmail.com