Teknologifestival sprengte alle rekorder!

Nyhet   •   nov 03, 2016 14:18 CET

- Det er her vi vil finne deler av løsningen på fremtidens verdiskaping i Norge, sa statsministeren i åpningstalen. (FOTO: Alex Asensi/Oslotech)

Tirsdag 18. oktober var det Cutting Edge-festival i Forskningsparken, og aldri før har så mange hørt forskerforedrag, testet og sett demonstrasjoner av ny teknologi, deltatt i debatter og workshops på én og samme dag her i Gaustadalléen. De besøkende opplevde ny teknologi, produkter og tjenester som vil med stor sannsynlighet prege både næringsliv og dagligliv i relativt nær fremtid.

-Dette er kunnskap, fra de som står for selve forskningen, direkte fra laboratoriet, sa Karl-Christian Agerup, Oslotech. – Vi er veldig glade for at så mange – spesielt ledere - ønsker å oppdatere seg på ny teknologi. Det må de, for ikke å bli akterutseilt. Det er i kunnskapsmiljøene at vi finner nøkler til å løse fremtidens utfordringer, her vil nye næringer og nye arbeidsplasser oppstå, sa han.

På bildet: Karl-Christian Agerup, adm.direktør i Oslotech, på Cutting Edge-festivalen i Forskningsparken 18.10.2016 (FOTO: Alex Asensi/OSLOTECH)

Oslotech og Inven2 er arrangørene bak festivalen, med Universitetet i Oslo som en viktig partner.

Det var 4. gang med Cutting Edge-festival, og antallet besøkende gjorde et hopp fra 500 i 2015 til mer enn 1400 i år. – Dette er kjempegøy!, sier Kremena Tosheva som er prosjektleder og stod sammen med Erna Solberg på scenen under den høytidelige åpningen. – Festivalen har satt seg som det stedet du kan oppdatere deg. Cutting Edge er en årlig non-profit festival som løfter frem forskning og innovasjon og viser det store verdiskapingspotensialet. – Vi er spesielt glade for at så mange fra næringsliv og industri kommer, legger hun til, - lederne må være våkne og tenke nytt hvis norske arbeidsplasser skal klare konkurransen fra kjappe startups og disrupsjon.

En statsminister, en samferdselsminister og mer enn 1400 teknologiinteresserte besøkende

Statsminister Erna Solberg åpnet festivalen, og la vekt på at forskning og vitenskap er noe hun har stor interesse for.

- Det er fantastisk å se alle innovasjoner og oppstartsselskap som kommer ut fra forskergruppene våre. Det overbeviser meg om at det er her vi vil finne deler av løsningen på fremtidens verdiskaping i Norge, sa statsministeren i åpningstalen.

Gjennom dagen ble det holdt over 50 foredrag, 5 workshops og 4 debatter, og deltakerne kunne se og teste ut ny teknologi i 4000 m2 med utstilling. Førerløse biler, programmeringsspråk for levende celler, antibiotikaresistens, roboter og kunstig intelligens var noen av temaene på festivalen.

Fra utstillingen, der mer enn 40 utstillere viste alt fra supermagneter, elektriske motorsykler, bakteriespill og her en robothånd som styres av tankekraft (FOTO: Alex Asensi/Oslotech).

Hva snakket de om – dekanens utvalg

Morten Dæhlen er dekan på matnat-fakultetet ved Universitetet i Oslo, og en av de som gledet seg over det faglige programmet på festivalen. Morten var både deltaker og bidragsyter på Cutting Edge. Han ledet sesjonen Digital Future, med foredrag om roboter, Big Data, VR og kunstig intelligens, og etter dagen skrev han i bloggen sin Dæents’ corner.

«Dette er ingen rapport fra Cutting Edge, men til hvert foredrag jeg lyttet til har jeg formulert ett spørsmål. Her kommer spørsmålene.

Hva er og hva kan genmodifisering bety i fremtiden?

Kan det lages et programmeringsspråk for levende celler?

Hvordan vil datamaskinens kraft bidra til bedre helsetjenester?

Hvordan oppnå bærekraftig matproduksjon for en økende befolkning?

Er det solcellene (med tilhørende systemer for lagring og transport av energi) som vil ta over for fossile energikilder?

Hvor stor andel av CO2-utslippene i verden kan fanges og lagres?

Er vi på sporet av å løse utfordringen knyttet til antibiotika-resistens?

Hvordan transportere/håndtere individer med svært smittsomme sykdommer?

Hvordan kan teknologi gi oss økt forståelse for hvordan hjernen fungerer?

Hvor ”intelligente” kan roboter bli?

Hvordan hente ut verdier fra store datamengder?

Hvordan vil fremtidens (digitale) betalingsmodeller fungere?

Hva er romvær og hva betyr det for livet på jorda?

Hvordan vil et digitalisert helsevesen fungere?

Hvordan skal teknologi bidra til transportsektorens grønne skifte?

Er vi skrudd sammen for å ta vare på de gode innovasjonene?

Hvordan bruke hyllevare kreativt for å løse komplekse problemstillinger billigere?

Hvordan skape grønn konkurransekraft?

Hvordan skal Norge få tak i nok mennesker med teknologikompetanse, særlig for å løse utfordringene innen helseområdet i årene som kommer?»

Bilde fra utstillingen under Cutting Edge-festivalen 18. oktober (FOTO: Alex Asensi/Oslotech)