​Cutting Edge Festival 2018: Verktøykasse for fremtidens næringsliv

Pressemelding   •   sep 18, 2018 09:50 CEST

Noe av det du kan oppleve på Cutting Edge-festivalen er 3d printing av biologisk materiale med det svenske selskapet Cellink (FOTO: Cellink).

Tirsdag 25. september blir den sjette Cutting Edge-festivalen arrangert i Forskningsparken – Oslo Science Park. I fjor deltok 1500 forskere, teknologiledere, investorer, gründere, politikere og studenter - og har på kort tid utviklet seg til ett av hovedarrangementene under Oslo Innovation Week.

FRA SCIENCE FICTION TIL PRODUKTER OG TJENESTER

Programmet for årets festival er bygget på tre av de teknologiområdene som trolig vil prege næringsutvikling mest de nærmeste årene; Tingenes internett (IoT), kunstig intelligens (AI) og Biologiske verktøy (Biotech). Dette har skapt en bred plattform for programmet med nasjonale og internasjonale foredragsholdere, med undertemaer som Intelligent Medicine, Genetic Revolution, Deep Learning, Connectivity & autonomy, Future Food og Enabling Infrastructure and Logistics

Et eksempel på noe du kan lære mer om og få se demonstrert på utstillingen, er 3d printing av biologisk materiale fra det svenske selskapet Cellink. De har sett en enorm utvikling og vekst siden etablering i 2015, og utvikler både biologisk blekk og 3D printere som gjør det mulig å printe hud, organer og annet biologisk materiale for medisinsk bruk.

«I år kan du blant de 100 utstillerne i glassgaten i Forskningparken se 3D-printing av biologisk materiale fra en bærbar boks. Det betyr at leger i fremtiden kan ta med seg boksen ut i felten og printe et organ på stedet, for eksempel en finger eller hud.» Jannicke Kristoffersen, Inven2.

En annen teknologi som har vært en favoritt i sci-fi litteratur og film i mange tiår, er fremdriftsmotor for romfartøy basert på elektrisk akselerasjon av ioner. Ane Aanesland, leder selskapet ThrustMe i Paris, som utvikler neste generasjons rakettmotorer med elektrisk fremdrift, for små og mellomstore satellitter. Hun er en av hovedforedragsholderne på Cutting Edge Festival 2018, og vil snakke om hvordan romfartsindustrien nå tør å satse på innovasjon igjen.

På festivalen kan du oppleve DyRET, en ganske stor robot som selv har lært seg å gå. Den er utviklet av studenter på Institutt for informatikk på UiO for å forske på evolusjonen av gangarter. (FOTO: UiO)

NÆRINGSMINISTER OG NÆRINGSLIV

Festivalen i Forskningsparken har fra oppstart i 2013, hatt som mål å bygge bro mellom forskning og næringsliv for å bidra til ny tenking, nye partnerskap og økt kommersialisering av norsk forskning. Dette skaper et stort spenn i program såvel som i deltagerlisten. Oppstartsselskaper kan møte verdens største bioteknologiselskap.

Studenter kan vise frem ny robotteknologi eller autonome elektriske racerbiler til investorer. Etablert industri blir utfordret og får nye impulser, og kan dele sin kunnskap og sine utfordringer.

Cutting Edge Festival 2018 blir åpnet av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen, 25 september, kl 0900.

ADRESSE FOR CUTTING EDGE FESTIVAL ; GAUSTADALLÉEN 21, 0349 OSLO

PRESSEKONTAKT: OLE DOKKA, +47 90215376,, OLE@CONVENTOR.COM

Forskningsparken huser mer enn 300 selskaper og 3000 personer i et dynamisk og internasjonalt miljø. Vi tilbyr medlemskap og moderne kontorlokaler, laboratorier og konferansetjenester i et av Norges mest kunnskapsintensive områder mellom Blindern og Gaustad.