DIGITALNORWAY - Toppindustrisenteret inn i Forskningsparken

Pressemelding   •   jul 06, 2017 11:38 CEST

Mandag signerte Regjeringen ved næringsminister Monica Mæland samarbeidsavtalen med Digitalnorway. Saken er fra E24, 03.07.2017. Foto: Espen Johansen

15 av Norges største bedrifter står bak initiativet. Regjeringen gikk nylig inn som et av senterets første medlemmer, og ga samtidig senteret i oppdrag å utvikle strategien for digitalisering av norsk næringsliv. Initiativtaker til DIGITALNORWAY er Kongsberg Gruppen og deres tidligere konsernsjef Walter Qvam. Qvam er nå styreleder i satsingen.

Senteret får plass i Forskningsparken i Oslo som fra før rommer flere klynger og inkubatorer og 250 ulike selskaper, hvorav en stor andel høyteknologiselskaper og startups.

En revolusjon
- Digitalisering er en like revolusjonerende kraft som elektrisiteten, bilen og telefonen var i sin tid. Forskjellen er at utviklingen i dag går raskere, sa Walter Qvam og Håkon Haugli i en felles kronikk i E24 i mars i år. De peker videre på at fremtidens industri vil i stor grad dreie seg om å legge til rette for industrielle leveranser gjennom tjenester støttet av enorme datasentre. Medieselskaper som Schibsted og teleselskaper som Telenor har kjent på kroppen hvordan Facebook, Apple og Google har endret deres forretningsmodeller, og dette vil gjelde flere og flere bransjer. Qvam og Haugli peker på at sterke norske industriaktører som Kongsberg Gruppen, Telenor, DNB, Aker, Yara, Statoil og DNV GL ser at digitaliseringen er av strategisk betydning for dem og tar grep. DIGITALNORWAY er et initiativ for å løfte store så vel som små virksomheter.

Regjeringen inn i digitaliseringsdugnaden
Den norske regjeringen ble 3. juli medlem av DIGITALNORWAY. Avtalen gjør norske myndigheter til en del av teamet som skal løfte norsk næringsliv, samtidig som offentlige virksomheter også får tilgang på frisk digital kompetanse. Regjeringen har også gitt DIGITALNORWAY oppdraget med å utforme strategien for utvikling av norsk næringsliv i den digitale tidsalderen. Det skjer gjennom at senteret tildeles sekretariatsfunksjonene for Digital21 – regjeringens strategiprosess for digitalisering av norsk nærings- og samfunnsliv. Det er en viktig jobb, påpekte statsministeren overfor E24. Les hele saken på E24

Samarbeid og deling
- Toppindustrisenteret vil ytterligere styrke et av Oslos viktigste innovasjonsmiljø, sa Karl-Christian Agerup i Oslotech som driver Forskningsparken, i forbindelse med avtaleinngåelsen i Forskningsparken i mai måned. Miljøene i Forskningsparken bygger på samme verdier om samarbeid og deling. DIGITALNORWAY blir del av et dynamisk miljø, og vil styrke Forskningsparken som et senter der selskaper kan samhandle på tvers av modenhet, bransje og størrelse.

Norges beste innovasjonsprosjekt
Innovasjon og entreprenørskap er kanskje mest kjent for å være knyttet til gründere og oppstartsbedrifter. Men for at etablerte bedrifter skal tåle endringer i samfunnet og markedene er de også avhengig av innovasjon.

Nå går StartupLab, Abelia, NHO, FIN og DIGITALNORWAY sammen med E24 for å kåre Årets innovasjonsprosjekt. Fordi det er på tide å fremheve heltene som fornyer norsk næringsliv gjennom lønnsomme innovasjoner.

– Jeg håper vi kan få frem alt det verdifulle som skjer i etablerte norske virksomheter, og hvor viktige innovasjonsprosjektene de gjennomfører er for vekst og verdiskapning her i Norge, sier Karl-Christian Agerup, i Oslotech.  Fordi det er på tide å fremheve heltene som fornyer norsk næringsliv gjennom lanserte og lønnsomme innovasjoner

VIL HA TIPS: Daniel Ras-Vidal, daglig leder i Foreningen for innovasjonsselskaper i Norge (FIN) (bak)) og Karl-Christian Agerup, administrerende direktør i Oslotech, vil ha tips om de beste innovasjonsprosjektene.
FOTO: EIVIND GRIFFITH BRÆNDE, E24

– Tenk hardt over hvilke gode prosjekter du har jobbet med de siste årene, og nominer dem som fortjener å få heder og ære, og kan inspirere, sier Agerup. Les saken i E24 Vinnerne og de nominerte presenteres på Corporate Innovation Day under Oslo Innovation Week 27. september.
Her kan du nominere til Årets innovasjonsprosjekt

Mer info om DIGITAL NORWAY her https://www.digitalnorway.com/om-digital-norway/

E24: Skal lage «virtuelt Silicon Valley» i Oslo

Oslotech er en uavhengig aktør som arbeider for verdiskaping i Norges mest kunnskapsintensive område. Oslotech driver Forskningsparken i Oslo ligger i umiddelbar nærhet til Universitetet i Oslo - Blindern Campus, Oslo universitetssykehus og en rekke forskningsinstitusjoner.

Oslotech initierer og driver nettverk, klynger, kurs og møteplasser. Vi har 30 års erfaring i å bistå entreprenører og har etablert techinkubatoren StartupLab og helseinkubatoren Aleap. Hele 150 startups er i dag lokalisert i Forskningsparken i Oslo.