Alkoholfritt oljefond

Alkoholfritt oljefond

I fattige land skaper manglende alkohollovgivning og produsentenes aggressive markedsføring store samfunnsproblemer – med Statens Pensjonsfond utland (Oljefondet) som investor. I 2019 hadde Oljefondet investert hele 116 milliarder kroner i globale alkoholselskaper.

Kronikk av Ida Oleanna Hagen, generalsekretær FORUT, Kjetil Vesteraas, daglig leder Juvente, Rune Hjalmar Espeland, leder internasjonal Blå Kors og Cecilie Widnes, generalsekretær IOGT i Norge. Den ble først publisert av Klassekampen.

Alkohol er en trussel mot FNs bærekraftsmål. Det er en risikofaktor tett knyttet til alt fra sykdom og fattigdom til ulikhet og vold. I tillegg er globale alkoholprodusenter en aktiv pådriver for å svekke reguleringene for å styrke folkehelse – både globalt og på nasjonalt nivå.

Alkoholprodusenter opererer videre på en problematisk måte i jakten på profitt i fattige land. Denne profitten har gode vilkår i sårbare stater som enten mangler eller ikke håndhever lovgivning som regulerer omsetning og bruk av alkohol. Produsentene er også aktive globalt, og Norge møter dermed motstand for vår egen politikk i møte med industriens representanter på den globale arenaen.

Vi har tidligere dokumentert at store globale bryggerier har jobbet systematisk med å diktere alkoholpolitiske lovverk i mange land i det sørlige Afrika. Der ser vi dessverre nå en politikk som fremmer økonomiske interesser fremfor folkehelse. Å investere våre felles verdier i globale alkoholselskaper er derfor høyst uetisk. Vi mener at Oljefondet må trekke sine investeringer ut av alkohol på samme måte som for tobakk.

I april 2019 satte Regjeringen ned et utvalg (Etikkutvalget) som skulle vurdere de etiske retningslinjene for Oljefondet. Etikkutvalget kom med sin rapport i juni 2020. Til tross for solid kunnskap om alkohol som et etisk problematisk produkt og alkoholselskaper som aktivt jobber for å svekke reguleringer for folkehelse, er ikke dette reflektert i Etikkutvalgets rapport. Det er skuffende lesning, og en tapt mulighet for Norge til å følge opp etiske investeringer og bidra positivt til global helse. Vi har gode eksempler på at dette er mulig – sist da Norges største pensjonsselskap KLP trakk sine investeringer ut av alkohol.

Vi forventer at Stortingets medlemmer vil ta et større etisk ansvar enn det Etikkutvalget legger opp til i sin rapport, og at alkohol ikke lenger er en vare vi ønsker å investere våre felles verdier i.

FORUT er en norsk bistandsorganisasjon som jobber med sosial mobilisering og bekjempelse av fattigdom i Sri Lanka, India, Nepal, Sierra Leone, Malawi og Zambia. Virksomheten er delt inn i programområdene Kvinner og likestilling, barnerettigheter, psykisk helse og rus som utviklingshinder. Prosjektene er finansiert av langsiktige rammeavtaler med Norad, FORUT-faddere og gjennom FORUTs aksjoner i norske barnehager og skoler.

FORUT er eid av de norske ruspolitiske organisasjonene IOGT, Juvente og Juba, og er medlem av Innsamlingskontrollen.