Franzefoss først med miljødeklarasjon på pukk i Norge

Franzefoss først med miljødeklarasjon på pukk i Norge

I samarbeid med Asplan Viak har Franzefoss utarbeidet en EPD på pukk.

– Det blir stadig større fokus på å fremskaffe miljødokumentasjon ved bygg, vei- og jernbaneutbygging, og da blir denne type dokumentasjon for pukk etterspurt av byggherrene. Det er veldig positivt for Franzefoss å kunne vise til en EPD for pukkproduksjonen sin, sier Oddbjørn Dahlstrøm, konsulent i Asplan Viak, som har utarbeidet dokumentasjonen sammen med Franzefoss.

God oversikt over utslipp

En EPD er en miljødeklarasjon som oppsummerer miljøprofilen til for eksempel et produkt på en standardisert og objektiv måte. Det var da en leverandør til Follobanenprosjektet hadde EPD som et av beslutningskriteriene at Franzefoss kom på tanken om å utarbeide miljødeklarasjon på pukk.

– Det er veldig gøy at vi er først i Norge med dette. Ikke bare er det et fremtidig konkurranseaspekt, men det bidrar også til at vi får god oversikt over energibruken og utslippene våre og forsterker fokuset og kunnskapen på hvordan vi kan effektivisere produksjonen, sier ytre miljøsjef i Franzefoss, Bodil Eggen.

Se miljødeklarasjonen her!

– Nye maskiner gir miljøgevinst

EPDer er basert på en livsløpsanalyse, men på grunn av at pukk stort sett ikke gjenvinnes eller destrueres, er det produksjon og transport til leverandør som er med i regnskapet.

– Det er tydelig at investering i nye maskiner og utstyr gir miljøgevinst. Vi har et relativt nytt knuseverk på Steinskogen og bygger også nytt pukkverk på Lia. Når vi fornyer våre knuseverk blir vi stadig mer miljøvennlige, sier Eggen.

Ønsker å utvide

Det er foreløpig laget EPDer for Franzefoss’ pukkverk på Steinskogen og på Bondkall, men Franzefoss planlegger å utarbeide miljødeklarasjon for flere pukkverk i fremtiden.

– Vi håper etterspørselen etter EPDer øker slik at vi får det påtrykket på bransjen. Da kan leverandørene sammenlikne de ulike anleggene og selskapene og ta med miljøaspektet som en del av vurderingen, avslutter Eggen.

Nina Zimmer

Pressekontakt Kommunikasjonssjef +47 90770195

Franzefoss leverer løsninger for avfall og gjenvinning, pukk og grus

Franzefoss AS er morselskapet for Franzefoss-konsernet som driver virksomhet innen pukk og grus, gjenvinning og eiendomsutvikling. Konsernet har ca. 500 ansatte og omsetter for NOK 1,8 milliarder.

Franzefoss AS består av følgende juridiske enheter:

Franzefoss Pukk AS er en av Norges fremste bergverksbedrifter. Selskapet produserer pukk og grus til blant annet bygg- og anleggsbransjen, offentlig sektor og landbruksnæringen.

Franzefoss Gjenvinning AS er en ledende norsk avfallsaktør. Virksomhetsområdet omfatter håndtering av næringsavfall, farlig avfall, oljeboringsavfall, tankrengjøring, jern, metaller, rådgivning og opplæring.

Franzefoss Utvikling AS videreutvikler og forvalter konsernets eiendommer. I tillegg til å leie ut arealer internt til konsernets aktiviteter, driver selskapet med utvikling av eiendom for utleie til ekstern næring/industri.

Franzefoss AS
Olav Ingstadsvei 5