Gå videre til innhold
Fra venstre: Sarpsborg Karateklubb, Sebastian Okamoto Breit, Nora Benedicte Handelsby og konsernleder Truls Markussen. Foto: Mathilde Nicoline Bergersen

Her er de første vinnerne av Franzefoss-stipendet

Nora Benedicte Handelsby, Sebastian Okamoto Breit og Sarpsborg Karateklubb hadde ekstra god grunn til å juble under NM i karate i helgen.

I helgen ble det arrangert NM i karate i Rud Idrettspark. I tillegg til NM-titler og kongepokaler, delte konsernleder i Franzefoss, Truls Markussen, ut Franzefoss-stipendet for første gang.

I kategorien «kvinnelig utøver» vant 14 år gamle Nora Benedicte Handelsby fra Sarpsborg Karateklubb, som blant annet debuterte i EM i år og imponerte med en sterk 5. plass – Norges beste resultat på flere år. I helgen ble hun også Norgesmester. I kategorien «mannlig utøver» vant Marienlyst Karateklubbs Sebastian Okamoto Breit (18). Han satser stort innen kata, kom på 7. plass i junior-EM i år og tok sitt sjette NM-gull i helgen. I klubbkategorien stakk Sarpsborg Karateklubb av med prisen. Klubben har flere utøvere som er en del av Kampsportforbudets satsingsprogram, har en ivrig trener og bruker mye ressurser på å følge forbundets opplegg. Sarpsborg Karateklubb ble beste klubb under NM med sine ni gullmedaljer og fire bronsemedaljer.

– Verdige vinnere

I tillegg til konsernsjefen, var markedssjef i Franzefoss, Mona Tønne, tilstede under NM i karate. Hun synes det var stor stas at Franzefoss-stipendet ble delt ut for første gang.

– Både Nora og Sebastian har utmerket seg med gode resultater i EM, men de har også vist gode holdninger og verdier utenfor matten. I tillegg har Sarpsborg Karateklubb drevet med aktivitet for barn og unge i en årrekke. De er alle verdige vinnere av prisen, sier hun.

En del av Franzefossfondet

Franzefoss-stipendet er en del av Franzefossfondet, som ble opprettet for å støtte enkeltpersoner, idrettslag og kulturarrangementer.

– Vi ønsker å gi noe tilbake til lokalmiljøene og bidra positivt til omgivelsene der vi er, sier Tønne.

Rundt 500 utøvere deltok på NM i karate, som var det 44. i rekken. Gitte Helene Brunstad og Jørn Ove Hansen fra Mizuchi Karateklubb stakk av med kongepokalene.

Emner

Franzefoss er et familieeid konsern som driver virksomhet innen pukk, gjenvinning, asfaltproduksjon og eiendomsutvikling. Konsernet har ca. 500 ansatte og omsetter for NOK 1,4 milliarder. Hovedkontoret ligger på Rud i Bærum.

Nina Zimmer

Pressekontakt Kommunikasjonssjef +47 90770195

Franzefoss leverer løsninger for avfall og gjenvinning, pukk og grus

Franzefoss AS er morselskapet for Franzefoss-konsernet som driver virksomhet innen pukk og grus, gjenvinning og eiendomsutvikling. Konsernet har ca. 500 ansatte og omsetter for NOK 1,8 milliarder.

Franzefoss AS består av følgende juridiske enheter:

Franzefoss Pukk AS er en av Norges fremste bergverksbedrifter. Selskapet produserer pukk og grus til blant annet bygg- og anleggsbransjen, offentlig sektor og landbruksnæringen.

Franzefoss Gjenvinning AS er en ledende norsk avfallsaktør. Virksomhetsområdet omfatter håndtering av næringsavfall, farlig avfall, oljeboringsavfall, tankrengjøring, jern, metaller, rådgivning og opplæring.

Franzefoss Utvikling AS videreutvikler og forvalter konsernets eiendommer. I tillegg til å leie ut arealer internt til konsernets aktiviteter, driver selskapet med utvikling av eiendom for utleie til ekstern næring/industri.

Franzefoss AS
Olav Ingstadsvei 5