​​Frelsesarmeen gir ut CD med topplederens musikk

Pressemelding   •   nov 27, 2015 18:00 CET

Det hører nok med til sjeldenhetene at det gis ut en CD med musikk komponert av en toppleder i et trossamfunn eller organisasjon. Og det er kanskje gode grunner til det, men når Frelsesarmeen har en leder som har komponert siden han var 14, og som siden tok en master ved konservatoriet i Amsterdam, er det ikke så unaturlig. Dick Krommenhoek ble født i Nederland i 1952 og er sammen med sin kone Vibeke, leder for Frelsesarmeens arbeid i Norge, Island og Færøyene. Nå er han klar med platen "Let Him do a Miracle in you".

Anerkjente musikere

Jazz, funk og pop er betegnelsene Dick Krommenhoek bruker for å beskrive musikken han har skrevet til sin nye plate. Med seg i studio har han fått anerkjente musikere som blant andre Frøydis Grorud på fløyte og saxofon, Jóhann Ásmundsson (Mezzoforte) på bass og strykere fra Den Norske Operas Orkester.

Lang erfaring med utgivelser

Det er ikke første gang Krommenhoek gir ut plate. I 1978 skrev han musikken til LP-en «Grace», en plate som reflekterte lyden av 70-tallet. Senere, mens han var dirigent i Amsterdam Staff Songsters og Amsterdam Staff Band (Frelsesarmeens representasjonskor og hornorkester), spilte han inn flere CD-er med tradisjonell Frelsesarmé-musikk.

– Nå ønsket jeg å gjøre noe helt annet, sier han med et smil. Men det er ikke først og fremst musikken som er drivkraften. Det viktigste er at folk kommer til tro. Det er det eneste som gjelder, sier kommandør Dick Krommenhoek.

Frelsesarmeens musikktradisjon

Frelsesarmeen har en rik sang- og musikktradisjon. Helt fra William Booth tok i bruk det som i samtiden ble oppfattet som sekulære uttrykksformer - hornmusikk - og satte nye, forkynnende tekster til velkjente drikkeviser, har musikk vært en naturlig del av Frelsesarmeen. I dag synger 40 000 mennesker i et Frelsesarmé-kor et eller annet sted i verden, det finnes ungdomskor, barnekor, dansegrupper, hornorkestre i verdensklasse - og selvfølgelig den velkjente gitaren på gatehjørnet.

Ønsker du en anmelderkopi av platen kan du sende en melding til post@frelsesarmeen.no

Om Frelsesarmeen

Frelsesarmeen er et mangfoldig og særpreget kirkesamfunn som viser omsorg for hele mennesket ved å tilby suppe, såpe og frelse. Det vil si at vi for eksempel vil mette sultne mager, jobbe for den enkeltes verdighet og fortelle om Guds kjærlighet.

Kommentarer (0)