Frelsesarmeen starter prosjekt i Romania

Pressemelding   •   sep 11, 2014 07:00 CEST

Frelsesarmeen skal hjelpe romfolket der de kommer fra og starter nå prosjekt med fokus på skole, helse og arbeid i to rumenske landsbyer. Til det har Frelsesarmeen fått tildelt 3,2 millioner euro EØS-midler (Norway Grants). Prosjektet skal ledes fra Norge, som vil samarbeide tett med Frelsesarmeen i Romania.

− Endelig fikk vi støtte til arbeid i Romania. Dette har vi jobbet lenge for, og dette tror vi på, sier Knut Haugsvær, leder for Frelsesarmeens rusomsorg.

Bakgrunnen for engasjementet i Romania er arbeidet og kunnskapen Frelsesarmeen har om fattige tilreisende i Norge. Hovedgruppen av de fattige tilreisende i Frelsesarmeens akutte nødhjelpstiltak (se egen oversikt) er fra Romania. De fleste av disse tigger på gaten i Oslo og i andre byer.

− Tigging gir ingen sikker fremtid for noen, derfor ønsker vi å hjelpe romfolket der de kommer fra. Frelsesarmeen har arbeid i Romania, og vi har jobbet tett med dem for å se på muligheter for et målrettet arbeid for utsatte grupper – blant dem romfolket. Vi har vært i Romania, og sammen med erfaringer fra andre deler av verden har vi funnet en modell med tiltak vi tror er nødvendig for å gi god hjelp, sier Knut Haugsvær.

Ledes fra Norge

Haugsvær skal lede prosjektet fra Norge, sammen med Frode Woldsund og Benjamin Brekke-Nærstad.

I byene Iasi og Ploesti startes det opp to communitycentre knyttet til Frelsesarmeen der, som har fokus på utdannelse, helse og arbeid. Selve prosjektet startet i august og tiltakene skal etter planen åpne i desember. Prosjektet varer frem til april 2017.

− Selve konseptet med communitycentre er en klassisk måte for Frelsesarmeen å arbeide på, og i Romania betyr det bare en utvidelse av det arbeidet de allerede gjør i dag. Det handler om å være der folk er, ta dem på alvor og tilby dem grunnleggende hjelp og støtte. Vi ønsker også å hjelpe dem til å benytte seg av sine rettigheter og muligheter i samfunnet, forteller Haugsvær.

Med Fretex som modell

I tillegg til communitycentrene, starter vi opp et selskap med Fretex som modell. Dette skal gi arbeidsplasser, arbeidstreningsplasser og inntekter for Frelsesarmeens arbeid.

− Dette gir oss mulighet til å bygge opp en solid virksomhet, og drive arbeidet videre den dagen vi står uten norske prosjektmidler, sier Haugsvær.

Frelsesarmeens arbeid med fattige tilreisende i Oslo, Drammen, Kristiansand, Stavanger, Trondheim:

• Frelsesarmeen holder Fyrlyset (kontaktsenter for rusavhengige i Oslo) åpent for romfolket mandag, onsdag og fredag kl. 16-19. Her er det mulighet for dusj, utdeling av klær, enkel matservering og samtaler. (Støttet av Justisdepartementet og Oslo kommune).
  • I samarbeid med Oslo kommune har Frelsesarmeen også åpent for overnatting de nettene det er kaldere enn -10 grader. Mer her: http://bit.ly/1AtsXns
  • Kontaktsenteret Hveita i Trondheim holder åpent for utenlandske gjester mandag, onsdag og fredag kl. 16- 18. Suppeservering, dusjmuligheter og klesvask samt et klesskifte er tilgjengelig her. (Støttet av Trondheim kommune).
  • I Stavanger har Frelsesarmeen tilbud for fattige tilreisende tre dager i uken. Dusj, utdeling av klær og enkel matservering. (Støttet av Justisdepartementet).
  • På vinteren er det også tilbud om overnatting på Frelsesarmeen i Stavanger når det er kuldegrader. (Støttet av Justisdepartementet).
  •  Frelsesarmeen i Drammen har tilbud om dusj hver fredag for fattige tilreisende. I tillegg er det overnatting på kalde vinternetter. (Støttet av Justisdepartementet).
  • I Kristiansand er det eget dusj/toalettanlegg for utenlandske tilreisende. Tilbudet er alltid åpent (Støttet av Kristiansand kommune). Frelsesarmeen har også tilbud om mat, klær etc. hver tirsdag og torsdag i Kristiansand, samt strikkeklubb/undervisning hver mandag for utenlandske kvinner.
  • Nødovernatting på vinterstid i Kristiansand. Et samarbeid mellom Frelsesarmeen, Kirkens Bymisjon og Røde Kors. (Støttet av Kristiansand kommune og Justisdepartementet).

Kontaktinformasjon:

Knut Haugsvær, leder for Frelsesarmeens rusomsorg. Mobil: 488  91 227.

Ellen Marie Skjefstad, kommunikasjonsrådgiver Frelsesarmeen. Mobil: 975 22 579

Rapporter:

«I bønn for en bedre framtid. Arbeid blant romfolket 2011» (2011): http://bit.ly/1qBGBDQ

NY:  «Rom i Tigerstaden. Rapport om rumenske rom i Oslo» (2014). http://bit.ly/1wfWkZU

Om Frelsesarmeen

Frelsesarmeen er et mangfoldig og særpreget kirkesamfunn som viser omsorg for hele mennesket ved å tilby suppe, såpe og frelse. Det vil si at vi for eksempel vil mette sultne mager, jobbe for den enkeltes verdighet og fortelle om Guds kjærlighet.

Kommentarer (0)