- Frisering er fantastisk

Blogginnlegg   •   jun 19, 2013 20:15 CEST

Som konkurransefrisør, salongeier og dommer har Stig Teige sett mange sider av frisørfaget, og han blir aldri lei. En mer engasjert og målrettet frisør skal man lete lenge etter.

Stigs Historie

Som miltærfrisør slo Stigs kremmerånd inn og fra å være en useriøs lærling ble han i løpet av få år blant de beste konkurransefrisørene i Norge. Noen år senere ble han også kåret til en av verdens beste dommere. Frisyrene hans har fått 6 stjerner i Se og Hør og han driver i dag sin egen salong. Stig Teige er en mann som ikke bare stiller høye krav til seg selv han setter seg stadig nye mål og han når dem; gang på gang.

- Det var under førstegangstjenesten min som militærfrisør at jeg virkelig fikk øynene opp for frisørfaget, forteller Stig.

Stig må være en av få som tjente ordentlig gode penger under førtegangstjeneste i miltæret.

- Jeg lagde frisyrer, i all hovedsak med maskin, en klipp kostet 50 kroner og jeg hadde flere titalls kunder hver eneste dag. I tillegg lot jeg lærlingene på Madla øve seg hos meg. Pengene rullet inn selv når jeg ikke var i salongen, fortsetter Stig som fra å ha vært en ganske så slapp lærling nå så at frisering ga resultater.

Konkurransefrisering

Stig besteme seg for å bli flinkere. Han ville prøve å fokusere på kvalitet fremfor kvantitet og meldte seg på NM i frisering.

- Målet mitt var å ikke komme på siste plass, og det gjorde jeg heller ikke, sier Stig fornøyd.

Det bør legges til historien at Stig kom på nestsiste plass denne dagen i Oslo Spektrum, men en ny dør var nå åpnet og Stig satte seg nye og høyere mål, neste gang ville han bli blant de aller beste.

Som tidligere nådde Stig målet sitt og nå hadde han virkelig fått øynene opp for konkurransefrisering.

- Enda flere dører ble åpnet underveis og jeg fikk mulighet til å være dommer både i Europa- og Verdensmesterskap. Jeg reiste rundt i hele verden og ble nesten litt i overkant seriøs. Frisering var det eneste som stod i hodet mitt. Jeg freelanset, holdt kurs og deltok i konkurranser til alle døgnets tider, sier Stig.

På kontoret hans henger det utallige bevis på en innholdrik karriere, et diplom som topp-5-dommer i verden, terningkast 6 i Se og Hør, frisør i MTV-serien Plane Jane, for å nevne noe.

Kvalitet må bevises

Det er kun de 3-4 siste årene at Stig har roet ned tempoet. Nå setter han ikke bare kvalitet fremfor kvantitet, men også foran mote.

- Jeg jobber med detaljer, ørsmå detaljer som kan flytte en frisyre opp flere nivåer, forklarer Stig.

Stig setter ikke bare høye krav til seg selv, men også til de tilsammen 8 ansatte på Max Milan.

- Målet mitt er å ekspandere, jeg ønsker at vi skal være minimum 10-11 frisører tilsammen. Butikken må være bærekraftig og vi må bygge opp en enda større kundegruppe. Jeg hadde håpet og trodd det skulle stå en kø av kunder utenfor salongen til en hver tid, men det var urealistiske forestillinger jeg hadde under livets glade dager. I dag vet jeg at det tar tid å bygge seg opp og at kvalitet må bevises, sier Stig som ønsker at samtlige ansatte på Max Milan skal mestre kvalitet.

-  Å bevise kvalitet tar tid, det må både svette og tårer til, men når man endelig lykkes er det verdt alt strevet, da er selvfølsen og fokuset på topp og kundene våre kan få en ultimat opplevelse, forklarer Stig.

Stig skryter av de ansatte, han forteller at de er svært flinke og at flere av dem har vunnet priser.

- Det er vanskelig å få folk med høye ambisjoner til å jobbe for seg, men det føler jeg at jeg har fått til og jeg er svært fornøyd med alle her på salongen, sier Stig.

En aktiv golfer

Stig har ikke lagt all konkurransefrisering på hylla selv om han i dag driver egen salong. Han reiser fortsatt rundt og er dommer. I 2014 er det VM i Frankfurt og etter årets suksess med Bergensmesterskapet i Frisering skal det gjentas i 2014. Stig har fortsatt nok av prosjekter og målsetninger, også på hjemmebane. Med tre små barn skulle man tro Stig hadde nok med hjem og jobb, men da må man tro om igjen. Stig har nylig startet et nytt prosjekt; golf.

- Målet mitt er å komme under 15 i handikapp, sier Stig som mener at frisering og golf har mye tilfellles.

- Golf er en perfekt sport for frisører, golfing krever kvalitet og presisjon og hvis man gjør et feilslag må det reddes inn igjen. At man kan gå i morsomme klær, kjøre golfbil og også ta seg en drink mens man holder på er selvfølgelig bare bonuser, avslutter Stig som må skynde seg tilbake til salongen så kundene ikke må vente.

Vil du vite mer om Max Milan se websiden og Facebooksiden deres.