Ta vare på hårfargen

Blogginnlegg   •   feb 12, 2013 08:08 CET

Husk å alltid benytte frisørens kompetanse slik at du får riktig diagnose på håret ditt og ikke ødelegger det med gale og dårlige butikkprodukter. Hva er poenget med å betale for en ny, flott og glansfull hårfarge hvis du ikke tar vare på den når du kommer hjem fra frisøren?

- Jeg ønsker ikke at kundene mine skal ødelegge håret med butikkprodukter, det er ingen hemmelighet at frisørprodukter er mye bedre og jeg er derfor alltid ærlig ovenfor kundene mine, forteller daglig leder på Landerudsenteret Frisør Anne-Marie Bustnes.

Det er ikke uten grunn at frisører har fire års utdannelse og at fargeteori er en stor del av pensumet. Anne-Marie er opptatt av at alle bør benytte seg av frisørens ekspertise, spesielt etter en fargebehandling.

- Ikke la de fine frisørfargene gå til spille. For å bevare fargen hjemme er det veldig viktig å bruke fargebevarende produkter. Nå i februar har vi tilbud på LANZAs ColorCare produkter, så pris er ingen unnskyldning for å gå på butikken, sier Anne-Marie.

Hun presiserer at det å bruke riktige produkter ikke bare er viktig når du har farget håret, men at alle bør benytte kompetansen til frisørene og få anbefalt de rette produktene for sin hårtype.

- Ønsker du for eksempel en kort, lett og rufsete sveis, nytter det ikke med produkter som tynger håret, forklarer Anne- Marie

Gir håret diagnose

På Landerudsenteret Frisør er samtalen frisørene har med kundene før en behandling alltid i fokus.

- Å få gitt håret en "diagnose" før man setter i gang er alfa omega. Det er mye som skal tas hensyn til og vi ønsker å bruke kompetansen vår til å gi kundene et best mulig resultat. Denne kompetansen får du verken i en butikk eller i et parfymeri. Det er ingen som stopper deg når du kjøper en hjemmefarge og gir beskjed om håret ditt er skadet og bør kures først eller at du ikke alltid bør bruke samme farge i rot og spiss, sier Anne-Marie.

På Landerudsenteret bruker de LANZAs 3 i 1 farger.

- Dette fargesystemet gjør at vi kan lage både glansvask, minicolor og klassisk permanent hårfarge med en og samme nyanse. Er håret ditt bleket og skadet i tuppene, er det mulig å bruke glansvask der mens vi kan bruke en klassisk permanet hårfarge i den friske etterveksten, forklarer Anne-Marie.

Anne-Marie forteller at noen ganger så bør håret kures både før, under og etter en fargebehandlingen

- Her i salongen bruker vi kurer ved vasken som vi spesilatilpasser hver enkelt kunde ved hjelp av en unik blanding mellom proteiner og fuktighet. I tillegg selger vi en leave-in kur som heter Trauma Treatment. Denne kuren kan brukes både før og etter at håret farges, og i tillegg oppi selve fargeblandingen, forklarer Anne-Marie som har vært lidenskaplig opptatt av hår så lenge hun kan huske.

En salong for hele familien

Helt fra hun krøllet og stylet naboens hår som 10-åring har hun hatt et ønske om å drive egen frisørsalong. Dette ønske ble oppfylt for 11 år siden da hun kjøpte salongen på Landerudseteret. Ønsket og drømmen har hele tiden vært å drive en kreativ salong for hele familien.

- Jeg synes det er viktig at kunden tas på alvor uansett alder, en 3-åring eller en 90-åring får samme service her hos oss, forteller Anne-Marie som i dag har utallige familier hvor både barna, foreldrene og også besteforeldrene er faste kunder i salongen.

Mye markedsføring

Veien til en fast og stabil kundegruppe har vært lang og Anne-Marie har selv stått utenfor matbutikkene i området og delt ut flyers. Markedsføring gjennom lokalannonser og i senere år også på Facebook har gitt resultater, mens Frisørpartneren er på besøk en mandagsmorgen er det allerede mange kunder på plass. Anne-Marie serverer nytraktet kaffe fra store krus og tonen mellom frisører og kunder er vennskapelig og spøkefull. Å forlate salongen og gå ut i snøføyken frister lite, men undertegnede må dessverre videre.