​Grønne Gevinster

Nyhet   •   mar 17, 2015 20:07 CET

- Grønne salonger er ikke bare til for kundenes del, for meg handler det mest om frisørene og de helsemessige gevinstene ved å drive grønt, forteller Irene Stana, hun står bak konseptet Floke; Et konsept basert på frisørsalonger uten skadelig innhold og med mål om å skape en ultimat salong for friørene og kundene.

Konseptet fokuserer mye på arbeidsmiljø, helse og sikkerhet. I tillegg fører Floke salongene kun grønne produkter av høy kvalitet, der i blant evo; lukseriøse, nyskapende og fornuftige produkter som i tillegg til å respektere miljøet er frie for sulfater, parabener, propylen og glykol.

Konseptet

Floke konseptet praktiseres i dag av fire salonger, hvor av to eies av Irene selv. Floke Voss var den aller første (etabelert i 2008), salongen fikk tildelt en arbeidsmiljøpris i 2009 og ble miljøfyrtårnsertifisert samme år. Floke Voss var i tillegg Norges aller første sertifiserte grønne salong.

- Å bli serifisert som grønn salong i Norge er litt for enkelt, mener Irene som heller har valgt å jobbe etter de danske reglene til Grøn Salon.

I 2012 åpnet Irene sin andre avdeling i Skostredet i Bergen sentrum. Floke konseptet finnes i dag også i Åsane og på Jølster.

Salonger som går for Floke konseptet får ikke bare opplæring og retningslinjer innen helse, miljø og sikkerhet, også den daglige driften, administrering, markedsføring og interiør er faktorer Irene er behjelpelig med. Floke salongene følges tett opp av Irene selv som også holder produkt- og fargeopplæringskurs i samtlige Floke salonger.

- Målet for 2015 er å inngå samarbeid med flere frisører som har lyst å skape noe eget, vi ønsker Floke salonger i hele landet, sier Irene. Hun forteller videre at hovedgrunnen til at hun er så engasjert i konseptet er et ønske om å hjelpe frisørbransjens frisører og deres ansatte.

- Å starte noe eget og ikke minst miljøvennlig, kan føles “skummelt”, men der kan jeg hjelpe fra A til Å, forklarer Irene.

De ansatte i fokus

- Det er for mange frisører som gir seg for tidlig i jobben på grunn av helsemessige plager som for eksempel allergier. Å jobbe med grønne produkter er en måte å unngå mange typer allergier på, men også det å ha et godt arbeidsmiljø er svært viktig for at frisørene trives og blir i jobbene sine, forklarer Irene.

I tillegg er det et økt marked for miljøvennlig hårpleie blandt kundene, så tiden er inne for å gjøre endringer i bransjen, forklarer en engasjert og optimistisk Irene.

Vil du vite mer om Floke kan Hjemmesiden, Facebookside og i tilegg følge salongen på Instagram @flokefrisor.

Alle som handler evo produkter hos Floke i april er med i trekningen av et årsforbruk av utvalgte produkter fra nettopp evo. Følg med på Facebooksiden for mer informasjon.