Kunden i fokus

Nyhet   •   sep 16, 2013 19:40 CEST

Tiden endres, også kundens behov og ønsker. Kundene endrer seg i takt med den raske utviklingen vi ser idag. Da er det viktig at vi som bedrift henger med. Mange opplever nedgangstider, mens andre får gode resultater. Kundetilfredshet og kundefokus kan være nøkkelen til god vekst. Det mener i hvert fall Merethe Selle Vistnes, daglig leder på frisørsalongen Sax på Amfi Madla. Salongen har hatt økonomisk vekst siden oppstart for snart 6 år siden.

- Det viktigste for å gjøre det bra som frisør er lytte til kunden, slik at kunden opplever at han eller hun blir sett. Det har blitt viktigere å tilpasse seg kundenes behov og ønsker de siste årene. For å oppnå dette bruker vi tid og ressurser på kursing, forklarer Vistnes.

Tar vare på kundene

- Når kundene kommer tilbake gang på gang vet vi at kunden er tilfreds. Å fokusere på å skaffe nye kunder er på langt nær like viktig som å ta vare på eksisterende, synes Vistnes.

På Sax ønsker frisørene å beholde eksisterende kundeportefølje og det klarer de svært bra. Salongen skiller seg fra andre sentersalonger ved at den har en stor og fast kundegruppe.

- Vi ser på kundene våre som venner og familiemedlemmer. De er trofaste mot salongen fordi de føler seg hjemme og i tillegg har de tillit til oss som fagpersoner. Kundegruppen her på Sax består av veldig forskjellige mennesker, vi har ulike typer frisører på salongen. Dermed får vi også mange ulike typer kunder, sier Merethe Vistnes som er svært fornøyd med sine ansatte.

Fornyer seg

- Jeg har meget lojale og flinke medarbeidere på salongen. Trivselsfaktoren er høy og vi finner på mye sosialt sammen. Forrige lørdag var det Singstar hos meg, forteller Vistnes.

- Når det spilles er det en mot en og konkuranseinstinktet er da stort. Jeg har invistert i nye trådløse Singstar mikrofoner, første sett var utslitt. På salongen derimot, er vi et team. Strategier blir diskutert i felleskap, fortsetter Merethe Vistnes som sammen med sine medarbeiderne nylig bestemte seg for å ta inn produktserien LANZA.

- Det er viktig å fornye seg. LANZA's oppbygning med Keratin Healing System og også LANZA's miljøbevissthet, er unike faktorer som gjorde at vi var positive til å ta inn denne serien. Sax og Merethe er ikke bare ny med LANZA serien, de er også nye på Facebook.

- Sosiale medier er kanaler som øker. På Facebook blir vi kjent med kundene på en ny måte og vi kan enkelt nå dem med nyheter, tilbud, styllingtips med mer. Det er store muligheter i disse nye mediene, men vi må lære oss å bruke dem smart for å tilegne oss nye kunder, pleie eksisterende og også skape dialog med tilhengerene våres, avslutter Merethe. Hun har kunder som venter, og kunder kommer tross alt i første rekke.

Vil du vite mer om salongen kan du følge SAX på Facebook