277 til jobb og utdanning i Hordaland, Rogaland og Agder

Nyhet   •   feb 25, 2016 14:33 CET

Jobbsøkerne som er innom Fretex har av ulike grunner havnet utenfor arbeidslivet en periode. En av disse var Jan-Erik Smedby (33). Etter en trafikkulykke og flere komplikasjoner kunne han ikke jobbe på flere år. Jan-Erik kom til Fretex via NAV. I og med at han hadde bakgrunn fra salg, ble jobb i Fretexbutikken forsøkt, men nakken nektet å fungere godt. Deretter leverte han en åpen søknad til Aktivitetsskolen AKS. Og etter en kort prosess fikk han jobb.

- For meg er det drømmejobben! Jeg får jobbe med barn og det er på Romsås. Å kunne hjelpe til i lokalsamfunnet er utrolig morsomt, sier han fornøyd!

I fjor fikk 601 jobbsøkere arbeid etter å ha deltatt i et attføringsprogram i regi av Fretex. 277 jobbsøkere fikk jobb eller fortsatte sin utdanning etter å ha vært innom Fretex Vest-Norge i fjor.

Jobbsøkere med heiagjeng

På facebook-siden jobb & sånn forteller jobbsøkere om sine erfaringer med å være uten jobb, med å søke, med noen nederlag, men også seire. På denne siden får de en heiagjeng som gir tommelen opp og kommer med oppmuntrende kommentarer.

- Vi vil gjerne at flere engasjerer seg her. Det er alltid godt med støtte, råd og tips når man søker jobb, sier Rannveig H. Pedersen, utviklingssjef for jobb & oppfølging i Fretex.
På jobb & sånn på facebook forteller også arbeidsgivere og jobbkonsulenter om sine opplevelser, og om det de er opptatt av. På denne måten blir attføring mer konkret og forståelig.

Godt samarbeid med NAV

Fretex har mange å takke for de gode resultatene. Jobbsøkerne er alltid hovedpersonene. Det er de som gjør den største jobben.

- Vi samarbeider godt med NAV og arbeidsgivere, og ikke minst med den enkelte jobbsøker. Det gir resultater, sier Pedersen.

I Fretex har man de siste årene valgt å jobbe systematisk og målrettet med metodeutvikling og kompetanseheving, og jobbsøkerne tilbys en jobbgaranti. Så sikre er Fretex på at de vil lykkes!

Jobbsøker i Bergen forteller

• - Alle mine arbeidserfaringer har jeg fått igjennom tiltak på Nav. Tidligere har jeg gått videregående skole og jeg har vært hjemme med barn. Det siste jobbforholdet mitt var i arbeidspraksis på Fretex Kokstad utenfor Bergen. Grunnen til at jeg var der var for at jeg ikke ville gå hjemme. Det har for meg vært negativt.  Jeg som person trenger det sosiale og ønsker den gode følelsen med å tjene egne penger. Planen videre er å få en jobb!  Det trenger ikke være drømmejobben, men kanskje et sted hvor jeg kan jobbe meg opp. Jeg ønsker også å fullføre skole slik at jeg har en utdannelse som gir meg mulighet til å jobbe med det jeg ønsker innerst inne, forteller en jobbsøker på 25 år fra Bergen og gir andre i tilsvarende situasjon noen råd:
  • Finn et mål og gå mot det.
  • Ha tålmodighet
  • Ikke tro at det er for seint. Det er alltid muligheter!

For mer informasjon, kontakt Ann-Iren Torgersen, ann.iren.torgersen@fretex.no, 404 13 543

Foto: Spanish Inq AS / Fretex