601 fikk ny jobb

Pressemelding   •   feb 25, 2016 13:38 CET

Jobbsøkerne som er innom Fretex har av ulike grunner havnet utenfor arbeidslivet en periode. En av disse var Jan-Erik Smedby (33). Etter en trafikkulykke og flere komplikasjoner kunne han ikke jobbe på flere år. Jan-Erik kom til Fretex via NAV. I og med at han hadde bakgrunn fra salg, ble jobb i Fretexbutikken forsøkt, men nakken nektet å fungere godt. Deretter leverte han en åpen søknad til Aktivitetsskolen AKS. Og etter en kort prosess fikk han jobb.

- For meg er det drømmejobben! Jeg får jobbe med barn og det er på Romsås. Å kunne hjelpe til i lokalsamfunnet er utrolig morsomt, sier han fornøyd!

I fjor fikk 601 jobbsøkere arbeid etter å ha deltatt i et attføringsprogram i regi av Fretex.

Jobbsøkere med heiagjeng

På facebook-siden jobb & sånn forteller jobbsøkere om sine erfaringer med å være uten jobb, med å søke, med noen nederlag, men også seire. På denne siden får de en heiagjeng som gir tommelen opp og kommer med oppmuntrende kommentarer.

- Vi vil gjerne at flere engasjerer seg her. Det er alltid godt med støtte, råd og tips når man søker jobb, sier Rannveig H. Pedersen, utviklingssjef for jobb & oppfølging i Fretex.
På jobb & sånn på facebook forteller også arbeidsgivere og jobbkonsulenter om sine opplevelser, og om det de er opptatt av. På denne måten blir attføring mer konkret og forståelig.

Godt samarbeid med NAV

Fretex har mange å takke for de gode resultatene. Jobbsøkerne er alltid hovedpersonene. Det er de som gjør den største jobben.

- Vi samarbeider godt med NAV og arbeidsgivere, og ikke minst med den enkelte jobbsøker. Det gir resultater, sier Pedersen.

I Fretex har man de siste årene valgt å jobbe systematisk og målrettet med metodeutvikling og kompetanseheving, og jobbsøkerne tilbys en jobbgaranti. Så sikre er Fretex på at de vil lykkes!

Foto: Spanish Inq AS / Fretex