Fretex gir ut magasin

Pressemelding   •   okt 23, 2012 20:42 CEST

Fretexmagasinet er gjenbrukssvaret på Ikea-katalogen; et stort mangfold av tekstiler og interiør gjenbrukes og får nytt liv hos nye eiere! Magasinet inspirerer og viser miljøvennlige alternativer til å handle alt nytt til jul!

I månedsskiftet oktober-november mottar 100 000 nordmenn et magasin som er proppfullt av gode ideer til gjenbruk. Fretexmagasinet blir også tilgjengelig i en elektronisk versjon på fretex.no. Norges største moteeksperter gir oss sine beste gjenbrukstips, blant annet redaktør i Costume, Vanessa Rudjord; moteredaktør i Cosmopolitan, Elisa Røtterud og leder i minmote.no, Sonia Huanaca Vold. Moteekspertene ivrer for gjenbruk og de gamle klesskattene! Stylister setter sammen antrekk med brukte klær og brukt interiør.

Men hvorfor et Fretexmagasin?

- Vi gir ut magasinet for at enda flere skal oppdage hvilken skattekiste Fretex er. Vi vil også fortelle om våre attføringstilbud og at det finnes muligheter for mennesker som står utenfor arbeidslivet, sier Trond Ivar Vestre, daglig leder i Fretex Norge.

Til jul skal brukt og nytt mikses

Jenny Skavlan viser hvordan tekstiler kan redesignes og forvandles til nye plagg. Hun gir noen enkle råd for redesign.

- Det er mange veldig dyre plagg som jeg har veldig lyst på, som jeg ikke kommer til å unne meg. Da prøver jeg å lage noe med litt samme feelingen, sier Jenny Skavlan.

Fretex har egne redesignavdelinger hvor gamle skinnjakker forvandles til vesker og gamle bøker får nytt liv som nye notisbøker. Dette kan du lese mer om i magasinet.

Kronprinsesse Mette-Marit om gjenbruk

Kronprinsessen besøkte Fretex da hun stilte opp for magasinet. Der fikk hun blant annet sortere klær. Kronprinsessen hadde teft og gjorde en god innsats.

- Gjenbruk er en viktig del av en hel syklus i forhold til hvordan vi forbruker i dag. I julen passer min familie på å sortere papir som skal resirkuleres og så tenker vi over hva vi legger under treet, forteller Kronprinsessen. I magasinet forteller hun mer om gjenbruk og miljø, om noen juletradisjoner og hva familien og de nære relasjoner betyr.

Kjendisaksjon

20 kjendiser har gitt gaver til Fretex, som du kan se i magasinet. Gavene vil bli solgt før jul, så kanskje den signerte golfkølla fra Suzann Pettersen, kjolen fra Ingrid Bjørnov eller skidressen til Petter Northug får sitt nye hjem hos deg?

Her kan du ta en titt på Fretexmagasinet:

Lenke til pdf-versjon: http://www.fretex.no/readimage.aspx?asset=5041

Mer informasjon

Om vintage og Fretex-mote: Salgssjef butikker, Line Isegran (line.isegran@fretex.no, 909 38 350)

Om attføring og jobbgaranti: Personalsjef, Ingvald Hansen (ingvald.hansen@fretex.no, 404 13 357)

Om Fretex: Daglig leder i Fretex Norge, Trond Ivar Vestre (trond.ivar.vestre@fretex.no, 907 83 04)

Noen Fretex-fakta

- Fretex er Norges største attføringsbedrift og tilbyr kurs, veiledning og arbeidspraksis.

- Fra 2013 innfører Fretex jobbgaranti.

- Hver nordmann kaster årlig 8 kg klær i søpla. Gi heller til Fretex!

- Fretex har en nettbutikk og 40 butikker fra Kirkenes i nord til Mandal i sør.

- Fretex er en del av Frelsesarmeen. Inntektene fra gaver som gis til Fretex går til å drive attføringsvirksomheten og til Frelsesarmeens øvrige sosiale arbeid.

Bilder:

Cover: http://www.fretex.no/readimage.aspx?asset=5057&down=true

Julehjem - Ellen Dyrop og foto: Helge Eek: http://www.fretex.no/readimage.aspx?asset=5063&down=true

Jenny Skavlan - foto: Morten Bendiksen/Fretex http://www.fretex.no/readimage.aspx?asset=5061&down=true

Kronprinsessen på Fretex - foto Morten Bendiksen/Fretex http://www.fretex.no/readimage.aspx?asset=5065&down=true

Kjendisaksjon:

Signert golfkølle fra Suzann Pettersen - foto Morten Bendiksen/Fretex http://www.fretex.no/readimage.aspx?asset=5107&down=true

Kjole fra Nadia Hasnaoui - foto Morten Bendiksen/Fretex http://www.fretex.no/readimage.aspx?asset=5104&down=true

Utgiver: Fretex Norge AS

Prosjektledelse: Spanish Inq

Opplag: 100.000

Sider: 84

Innhold:

- Reportasjer med Dennis Storhøi, Jenny Skavlan og Kronprinsesse Mette-Marit

- Interiørtips: Ellen Dyrop og Helge Eek

- Moteeksperter og stylister gir sine tips

- julegaver fra Fretex

- barn om Fretex

- kjendiser gir gaver

Fretex er Norges største bruktkjede og en viktig del av Frelsesarmeen Norge. Den første butikken åpnet i Oslo i 1905 under navnet Elevator. Helt siden den tid har det å hjelpe mennesker stått i sentrum. Utdeling av tøy og rimelig møblement har vært en del av dette. Det viktigste har likevel vært å gi folk arbeid og selvrespekt. Dette har blitt endret i takt med samfunnets behov. I dag framstår Fretex som en viktig samarbeidspartner til Nav i det å kurse, kvalifisere og trene opp arbeidstakere som er på attføring eller har behov for annen tilrettelegging.

I dag er vi ca. 2000 personer som til daglig har vårt arbeid i Fretex, hvorav ca 1600 er på ulike attføringstiltak. Vi finnes i de fleste fylker hvor vi samarbeider godt med offentlige etater, næringsliv, givere og kunder.

"elektrisk versjon" ;)

- Terje - 24-10-2012 00:55 CEST