Fretex søker singelsokker

Pressemelding   •   nov 01, 2016 13:27 CET

Én av fire kaster sokken om den mangler partneren sin, mens to av tre gjør det samme med ødelagte klær, viser fersk undersøkelse.  Kun fire prosent leverer sokken til gjenvinning. Det er både sløseri og unødvendig.

Fretex mottar 15 tusen tonn tekstiler årlig. Samtidig kastes mellom 40-50 tusen tonn klær i restavfallet, eller omtrent 250 millioner t-skjorter. Halvparten av dette kunne vært gjenbrukt, mens det resterende kunne blitt materialgjenvunnet. At hver nordmann kaster omtrent fire bæreposer med klær årlig, er alt for mye. Fretex jobber hardt for å snu kastetrenden, og oppfordrer alle til å også levere inn slitte, hullete klær og tekstiler.

- Dersom hver nordmann kastet én kilo mindre i løpet av ett år, ville vi spart så mye at vi kunne forsynt hele landet med vann i nesten tolv dager. I tillegg ville vi redusert både kjemikalieforbruket og CO2-utslippet. Det er mye å vinne, og vi ønsker rett og slett gamle, ødelagte, slitte klær, og alt annet som ikke blir brukt lenger. Absolutt alt kan leves inn til oss, så lenge det ikke er fuktig, sierArnt-Willy Hjelle, utviklingssjef for Miljø og logistikk i Fretex.

Jobben med å motbevise feiloppfatninger og myter om gjenbruk og gjenvinning er langt fra over. Før sommeren ble også SIFOs siste rapport  om nordmenns klesforbruk offentliggjort. Ikke overraskende viser også den at forbruksvarer som undertøy, sokker og strømper, samt skadede eller utslitte klær blir kastet rett i søpla (

SIFO: Fagrapport nr. 2 – 2016, Klesforbruk i Norge)

.

Web-serie for å avvise feiloppfatninger og myter

På lørdag slipper Fretex en helt ny web-serie som har som formål å opplyse om gjenbruk og gjenvinning av klær. Bruktkjeden håper at denne kan bidra til å snu trenden, og har absolutt tro på at folk vil levere inn alt, så lenge de er klar over at hullete tøy ikke er ubrukelig.

- Jobben vår består delvis av å fortelle folk om dette. Vi er avhengige av å nå ut med budskapet vårt for å få til en positiv endring for miljøet. Vi håper serien, som består av totalt fem humoristiske vinklede episoder kan bidra til nettopp det, sier Arnt-Willy Hjelle i Fretex.

Episodene slippes annenhver dag fra og med lørdag 5. november, og kan ses her: https://www.facebook.com/gitilfretex

Visste du at…

• … Apropos singelsokker – de fleste lar sokken ligge til de finner en ny partner, mens én av ti har stålkontroll på sokkene sine, og har aldri opplevd at den ene sokken har forsvunnet. Tro det eller ei!

• … Å kaste tekstiler i restavfallet er å sløse? Tekstilene blir da energigjenvunnet, men før det kan de både gjenbrukes og materialgjenvinnes.

• Det kan for eksempel lages ny trå og isolasjonsmateriale av brukte tekstiler?
  • Gjenbruk er det beste for miljøet? Men når klær er så slitt og ødelagt at de ikke kan gjenbrukes, er gjenvinning bra?

.