H.K.H. Kronprinsessen og Fretex oppfordrer til mer gjenbruk

Pressemelding   •   mai 30, 2014 16:27 CEST

I september vil Kronprinsessen og Fretex arrangere to gjenbruksdager. Det er Bergen og Fredrikstad som får besøk.

Inspirasjon til mer miljøvennlige valg
Hensikten med arrangementene er å vise mulighetene i second hand og vintage. Det å arve klær og det å handle second hand er gode miljøtiltak.

På gjenbruksdagene vil publikum få se en catwalk med second hand, og få mulighet til selv å være modeller og til å gi og handle. Publikum vil også få praktiske tips og råd for økt gjenbruk.

Nordmenn kaster klær
Husholdningene i Norge kaster store mengder klær i søpla. Beregninger gjort av Statens institutt for forbruksforskning anslår at det er et potensiale for å øke årlig innsamling av tekstiler med over 7 kg per innbygger. Økt ombruk og materialgjenvinning av tekstiler gir positive miljøeffekter fordi det reduserer etterspørselen etter nye tekstiler.

- Gjør vi en skikkelig innsats for å øke gjenbruk kan vi redusere CO2-utslipp tilsvarende 100 000 biler over ett år! Vi i Fretex synes det er flott at Kronprinsessen er med på å sette søkelyset på gjenbruk, sier Trond Ivar Vestre, daglig leder i Fretex Norge.

For mer informasjon om ombruk og gjenvinning av tekstiler:
Miljøverndepartementets avfallsstrategi: http://www.regjeringen.no/pages/38416619/T-1531_web.pdf

SIFO-rapport 2-2012: http://www.sifo.no/page/preview/preview/10081/78453.html

Fretex er Norges største bruktkjede og en viktig del av Frelsesarmeen Norge. Den første butikken åpnet i Kristiania i 1905 under navnet Elevator. Fretex er også Norges største attføringsbedrift. I dag er vi ca. 2000 personer som til daglig har vårt arbeid i Fretex, hvorav ca 1600 er jobbsøkere. Vi finnes i de fleste fylker hvor vi samarbeider godt med offentlige etater, næringsliv, givere og kunder.