​Kan tekstilbransjen endres?

Pressemelding   •   apr 16, 2018 17:14 CEST

Folkene bak Fair & Square og omsatte gode intensjoner til praktisk handling og etablert egen fabrikk.

Fretex i samarbeid med Fair & Square

Fretex jobber for et bedre miljø, blant annet gjennom gjenbruk og gjenvinning. Gjenbruk er et godt miljøtiltak, men når man trenger noe nytt er det også viktig å tenke på miljøet og det etiske aspektet. Derfor vil Fretexbutikkene selge t-skjortene fra Fair & Square.

Lanseringsfest

Tirsdag 17. april kl. 18.00 inviterer vi til lanseringsfest for Fair & Square i vår butikk i Kirkeveien 62. Sigmund Hegstad (daglig leder i Fair & Square) og Eva Kittelsen (produktsjef og designer i Fair & Square) forteller om selskapet og hvordan de jobber i Kina.

Gode arbeidsforhold

Selskapet har en egen fabrikk i Fenghuang (Kina) med tolv ansatte som produserer ca. 2000 plagg i måneden. Arbeidstiden er 37 ½ timer i uka og med fri lørdag og søndag. Normalen i bransjen ligger på 90 timer i uka. I tillegg til etisk produksjon er selskapet opptatt av miljø og klima. Selskapet har fullstendig åpenhet om produksjon og arbeidsforhold. Du kan derfor få alt av informasjon om produksjon, produkter osv. som du skulle ønske. Du kan bl.a. følge Fang direkte fra fabrikken på instagram: @fair.square.kina og @fair.square. for mer informasjon - https://fairandsquare.no/

Fretex er Norges største bruktkjede og en viktig del av Frelsesarmeen Norge. Fretex ble etablert som et industrihjem i Kristiania i 1905 under navnet Elevator. Siden da har Fretex jobbet for å gi mennesker og ting nye muligheter. Fretex er også Norges største arbeids- og inkluderingsbedrift. Formålet til Fretex er å bidra til at mennesker får og beholde arbeid, og bidra til et bedre miljø, gjennom blant annet gjenbruk og gjenvinning. Kjerneverdiene i Fretex er kjærlighet, åpenhet, lønnsomhet og engasjement.