Ullgenseren som Fretex fikk har blitt til nødhjelpsteppe.

Pressemelding   •   des 01, 2009 09:11 CET

Fretex tilbyr nødhjelpstepper som alternativ til de tradisjonelle julegavene. Teppene hjelper mennesker som er rammet av nød og fattigdom. I tillegg hjelper de miljøet. Fretex mottar store mengder med tøy og andre gaver fra det norske folk. Mesteparten blir gjenbrukt, men det som ikke egner seg for salg kommer også til nytte. Tøy blir blant annet omdannet til nødhjelpstepper.

Årets julegave hos Fretex!
I de 43 Fretex-butikkene selges nå nødhjelpsteppene som ideelle julegaver. Mottakeren av gaven får et julekort som sier noe om hva gaven betyr. Teppene blir distribuert av Frelsesarmeen til blant annet Paraguay, Georgia og Murmansk.
- Vi har et stort lager av tepper og dermed kom ideen om å gi enkeltpersoner og bedrifter mulighet for å gi en meningsfull gave som er konkret og som går til de som virkelig trenger dem gjennom Frelsesarmeens sitt mangfoldige arbeid. Dette er håndfaste gaver som man kan være sikre på kommer fram, sier Trond Ivar Vestre, daglig leder i Fretex Vest-Norge AS.

Bedrifter viser vei
Flere bedrifter har valgt nødhjelpsteppene som julegave til ansatte og forretningsforbindelser. ONS (Offshore Northern Seas) som blant annet arrangerer Oljemessa, er en av dem. Kjell Ursin-Smith, CEO i ONS har et tydelig sosialt engasjement.
- Fretex sitt mål har i alle år vært å hjelpe mennesker som er i en vanskelig livssituasjon til å hjelpe seg selv, ved å tilby meningsfullt arbeid. At bedriften nå også har utvidet arbeidet til å omfatte internasjonalt sosialt arbeid, styrker oss i respekten for det arbeidet de gjør, sier Ursin-Smith. Krigsropet

Gjenbruk og gjenvinning for miljøet
Desember er den store handlemåneden med de miljøbelastninger det medfører. Fretex tilbyr et alternativ. Slagordet er: ”Hvis du absolutt trenger noe nytt, ikke kjøp noe nytt”. Hos Fretex finnes en skattekiste av pent brukte, unike og fullt brukbare varer.

Hvert år får Fretex inn ca 11 000 tonn tekstiler. Dette utgjør bare en liten del av alt det tøyet nordmenn kvitter seg med. Tøy som bare kastes går til energigjenvinning. Det gir litt varme, men tøyet kan gi langt mer varme når det gjenbrukes eller materialgjenvinnes, som Fretex gjør med nødhjelpsteppene. Det er så langt produsert 1, 3 millioner nødhjelpstepper.

For mer informasjon:

Trond Ivar Vestre, Daglig leder i Fretex Vest-Norge AS. Telefon: 51 95 13 85/907 83 043, trond.ivar.vestre@fretex.no

Trine Gjermundbo, Kommunikasjonssjef i Fretex Norge AS, Telefon 918 15 418, trine.gjermundbo@fretex.no

Ytterligere informasjon

Fretex Norge AS