Avlsstatuett for beste Norsk Rødt Fe (NRF)-okse brukt som eliteokse i 2016 ble overrakt til oppdretterne Ole Morten Holsen og Tove Aasheim fra Haus i Hordaland for NRF-oksen 11789 Mæle. Foto: Geno

Geno sin Avlsstatuett til toppokse fra Hordaland

Under Genos årsmøte 21.-22. mars ble avlsstatuett for beste Norsk Rødt Fe (NRF)-okse brukt som eliteokse i 2016 overrakt til oppdretterne Tove Aasheim og Ole Morten Holsen fra Haus i Hordaland for NRF-oksen 11789 Mæle.

Det var gjevnt i innspurten til avlsstatuetten i år, og det måtte desimaler til for å skille på 11789 Mæle og 11812 Skau, der 11789 Mæle vant med 0,16 mer i samla avlsverdi.

11789 Mæle ble første gang eliteokse i juni 2016 og er fortsatt med på elitelisten for bruk i Norge. Oksen hadde 43 i samla avlsverdi ved første avlsverdiberegning i 2017. 11789 Mæle er en jevnt over god okse som gir fruktbare døtre som produserer godt med melk og kjøtt, har gode jur, er friske og har godt lynne. Mora til Mæle beskrives som ei kjempeku med god produksjon som til sammen fikk fire kalver.

Oksen kommer fra Mæle gård i Osterøy. Gården har omtrent 300 dekar innmark. Tove Aasheim og Ole Morten Holsen driver gården sammen. Tove driver gården på fulltid og Ole Morten har jobb ved siden av. De har en kvote på ca. 145 000 liter med ett mål om å øke til 200 000 på sikt. De har melkerobot og 21 årskyr med fullt påsett. De trives veldig godt med en slik størrelse på bruket.

– Det er morsomt å få dele ut avlsstatuetten til en okse som er så populær i markedet som det NRF-oksen 11789 Mæle er, sier Jan Ole Mellby, styreleder i Geno.

11789 Mæle står for tiden i England for å produsere kjønnsseparert sæd. Dette er en ung okse, men den er allerede mye benyttet, den har blitt brukt 16 552 ganger i Norge hittil (per 1.mars) og er nok snart far til om lag 10 000 kalver.

Om Genos avlsstatuett

Genos avlsstatuett blir tildelt oppdretter av den beste norskfødte eliteoksen brukt i foregående kalenderår. Rangeringa blir gjort etter samlet avlsverdi.

Dersom flere okser ender på samme avlsverdi, skilles de med desimaler. Oksen må være brukt som eliteokse i Norge.

Vedtak om tildeling av avlsstatuett blir gjort etter første avlsverdiberegning i januar (påfølgende år). Ordningen praktiseres så lenge eliteoksene rekrutteres direkte fra besetningene (ikke produsert via embryo).

Tildeling av avlsstatuett avklares av gruppa som tar ut eliteokser og offentliggjøring foregår rett i etterkant av dette. Avlsstatuetten kan deles ut kun en gang per okse. Avlsstatuetten deles ut på Geno sitt årsmøte.