10177 Braut ble født 23.08.2002 hos oppdretter Torbjørg og Ommun Braut på Bryne i Rogaland. Foto: Klingwall

Legenden braut til «Midt i matfatet»

NRF-oksen 10177 Braut skal avslutte sin turnè på messen «Midt i matfatet» i Vikingskipet 15.-17. september.

10177 Braut har feiret 15-årsdagen sin under Agrisjå og på Dyregod-dagane på Batnfjorsøra. Deretter reiste han videre til Dyrsku'n i Seljord. Dette skulle egentlig være slutten av turneen, men nå er det bestemt at han skal avslutte turneen sin på messen «Midt i matfatet» i Vikingskipet.

En spesiell okse

10177 Braut, fra oppdretter Torbjørg og Ommun Braut, er en veldig spesiell okse for Geno. På mange måter er det denne oksen som symboliserer gjennombruddet i salg av NRF internasjonalt. Han er den eldste levende oksen Geno har hatt med en solid alder av 15 år. Han har fått eksportprisen hele 6 ganger, og er en meget populær okse internasjonalt.

Han er spesielt populær i Nederland, der han har fått tilnavnet «the legend».

10177 Braut har stått på Store Ree seminstasjon i Stange mesteparten av livet sitt, men i 2013 holdt han på å bli utrangert da han sluttet å produsere sæd der. Det ble bestemt å prøve å flytte ham til Hallsteingård i Trondheim. Miljøskiftet hjalp og han begynte å produsere sæd igjen etter dette og har siden stått i produksjon fram til starten av 2017.

Totalt har det blitt solgt sæd fra Braut til om lag 21 millioner kroner.

Les mer om NRF-oksen 10177 Braut her

Her finner du 10177 Braut i Genos oksekatalog