NRF-oksen ​11955 Skadsem fra oppdretter Skadsem Ku, 4354 Voll

NRF-okse fra Rogaland fortsatt på elitelisten

I februar ble 20 NRF-okser valgt ut som toppokser fram til mai. En av oksene er fra Rogaland.

De 20 utvalgte eliteoksene av rasen Norsk Rødt Fe (NRF) kommer fra 8 ulike fylker. Trøndelag er sterkest representert med fem okser, Oppland med fire okser, Nordland med tre okser, Hedmark, Hordaland og Møre og Romsdal med to okser hver og Rogaland og Vest-Agder med en okse hver.

NRF-Eliteoksen fra Rogaland er:

Oksen er med videre fra forrige periode.

Klikk på oksenr/navn (link) for full oversikt over egenskaper hos den enkelte oksen i Genos oksekatalog på web.

Høyoppløselig bilde av NRF-oksen for nedlasting finner du her:

Her finner du video av oksen:

Stor anerkjennelse for bonden

For oppdretterne er det en stor anerkjennelse å få levere en NRF-okse som blir valgt ut som eliteokse av Geno. Oppdrettere av NRF-eliteokser mottar avlsdiplom fra Geno. Avlsdiplom blir tildelt en gang per okse og overrekkes fortløpende etter at oksen er vedtatt brukt. Overrekkelsen skjer fortrinnsvis i produsentlagene i Tine eller tilsvarende arrangement i Q-meieriene.

Her kan du lese statutter for utmerkelsene avlsdiplom og avlsstatuett

Omtale av oksegruppa

Det er totalt 20 okser valgt ut denne gangen, elleve av disse er nye på listen. Gruppa har høy avlsverdi i snitt. Det viser at det er stor avlsmessig framgang for tiden.

Oksene som gruppe utmerker seg mest positivt på døtrenes egenskaper for produksjon, jurhelse, jureksteriør og lynne. Det er kun fire av oksene som er kollet (født uten hornanlegg). Det er færre enn det har vært de senere årene. Det er imidlertid flere kollete okser på vei inn, så dette kommer til å endre seg framover.

Mange ulike fedre og morfedre

Med den omfattende genotypingen som nå foregår både i utvalget av okser og oksemødre (embryokviger), er det viktig å ha kontroll på graden av innavl ved innkjøp av kalver og utvalg av eliteokser. Det er derfor svært positivt at det er mange ulike fedre (totalt 15) og morfedre (totalt 12) til oksene.

I forbindelse med innkjøp av kalver til Geno blir det lagt sterkt vekt på så stor variasjon i avstamning som mulig.

Ønsker du hjelp til å tolke informasjonen i oksekatalogen eller trenger du annen informasjon, kontakt markedssjef i Geno, Hans Storlien, tlf. 951 74 047.