NRF-oksen 11906 Dalsbygda er ny på listen fra oktober. Oksen kommer fra oppdretter Anne Dahle Klever, 6320 Isfjorden. Foto: Jan Arve Kristiansen.

Tre NRF-eliteokser fra Møre og Romsdal

Geno SA på Hamar har nylig offentliggjort hvilke NRF-okser som skal bidra i avlen fra oktober. Tre av oksene kommer fra Møre og Romsdal.

De 24 utvalgte eliteoksene av rasen Norsk Rødt Fe (NRF) kommer fra 6 ulike fylker. Trøndelag er sterkest representert med ti okser, Hordaland med fire okser, Oppland, Hedmark og Møre og Romsdal med tre okser hver og Rogaland med en okse.

NRF-Eliteoksene fra Møre og Romsdal er:

• 11906 Dalsbygda fra oppdretter Anne Dahle Klever, 6320 Isfjorden
  • 11928 Haugen fra oppdretter Harald Petter Haugen, 6240 Ørskog
  • 11941 Saure fra oppdretter Oddhild Beate Saure, 6190 Bjørke

Alle tre er nye på listen for denne perioden.

Klikk på oksenr/navn (link) for full oversikt over egenskaper hos den enkelte oksen i Genos oksekatalog på web.

Høyoppløselig bilde av NRF-oksen for nedlasting finner du her:

Stor anerkjennelse for bonden

For oppdretterne er det en stor anerkjennelse å få levere en NRF-okse som blir valgt ut som eliteokse av Geno. Oppdrettere av NRF-eliteokser mottar avlsdiplom fra Geno, samt kr 1,- per dose for sæd brukt i Norge.

Her kan du lese statutter for utmerkelsene avlsdiplom og avlsstatuett

Omtale av oksegruppa

Det er valgt ut totalt 24 NRF-eliteokser. Elleve av disse var med i forrige runde, mens tretten er nye. Alle disse oksene er født i siste halvdel av 2016.

Som gruppe er utvalget generelt veldig sterk på egenskapene melk (både innhold og melkemengde), jurhelse (celletall og mastitt), jureksteriør (jurdybde og jurfeste) og fruktbarhet.

De svakeste egenskapene er utmjølking, beinstilling, jurbalanse og spenelengde og -tjukkelse. Men det vil også for disse egenskapene finnes okser som er positive og har høye verdier. Ni av de 24 oksene er kollet, og to av disse er homozygot kollet (gir kun avkom født uten hornanlegg).

Det er god spredning på farskap til oksene og dette er viktig for å unngå innavl. Det er totalt 21 ulike fedre til de 24 oksene, og det betyr at kun tre av oksene har en halvbror med i utvalget. Det er 19 ulike morfedre til oksene. 10795 Hoøen er hyppigst representert, som morfar til tre av oksene.

Les mer om Genos avlsopplegg og genomisk seleksjon her

Ønsker du hjelp til å tolke informasjonen i oksekatalogen eller trenger du annen informasjon, kontakt markedssjef i Geno, Hans Storlien (se kontaktinfo nedenfor).