Rekord for Get Filmleie - «Hodejegerne» og «Hangover 2» de mest sette filmene i 2011

Pressemelding  •  16-02-2012 09:24 CET

Oslo, 16. februar 2012: 2011 ble nok et rekordår for Get  Filmleie, og i løpet av 2011 så Get kunder over dobbelt så mange klikkefilmer som året før. Filmleie fra sofaen kaprer stadig større markedsandeler, og dette er godt nytt for filmbransjen sier Get.

De 10 mest populære filmene i 2011 hos Get var:

1. Hode jegerne
  2. Hangover 2
  3. Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides
  4. Trolljegeren
  5. Varg Veum - Dødens drabanter
  6. Bad teacher
  7. The Tourist
  8. Red
  9. Klovn The Movie
  10. The Experiment

- Vi lanserte klikkefilm i 2008 og mye har skjedd siden da. Utvalget har blitt langt bedre, og ikke minst har brukervennligheten blitt kraftig forbedret, sier Husby.

Husby mener veksten i klikkefilm-markedet er bra både for forbrukerne og filmbransjen.

- En av hovedutfordringene i filmbransjen er den høye andelen piratkopiering. En viktige årsak er et markedsønske om enkel tilgang på nye filmer. Vi har stor tro på klikkefilmmarkedet, og tror et stadig bedre utvalg av filmer er et av de beste tiltakene mot piratkopiering, sier Husby.

Undersøkelser Get har fått gjennomført hos Norstat i 2011 viser at piratfilm er svært utbredt i Norge. Hele 15 prosent av den norske befolkningen ser piratfilm som lastes ulovlig ned fra Internett minst en gang i måneden, noe som innebærer at piratfilm i 2011 var mer utbredt enn den samlede filmutleien fra både videobutikk og via fjernkontrollen. De som ofte ser piratfilm er også aktive brukere av videoleietilbud, går mye på kino, og har generelt god betalingsvilje for film.

Nordmenn er generelt særdeles ivrige filmtittere. 17 prosent av alle nordmenn går på kino minst en gang i måneden, mens 13 prosent leier film fra videobutikk eller via fjernkontrollen (video on demand) like ofte. PVR-opptagsbokser til TVen er også populære, og brukes månedlig eller oftere av hele 26 prosent av alle nordmenn, ifølge 2011-undersøkelsene.

Undersøkelsene viser også at hele 52 prosent av de som har tilgang til filmleie på TV sier at et større utvalg av filmtitler hjemme vil bety at de går mindre på kino, og kun 38 prosent mener at filmpremierer hører hjemme på kino. I tillegg forteller hele 57 prosent av alle nordmenn at de kan tenke seg å betale for å se en kinopremiere hjemme på TVen i stedet for i kinosalen.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom