Verdens første klimapositive landslag

Pressemelding   •   mai 23, 2019 07:00 CEST

Fra høyre, Ottar Eide generalsekretær i hockeyforbundet, Andreas Slettvoll, CEO i CHOOOSE og Sebastian Eidem, kommunikasjonssjef i Telia

Sport- og underholdningsbransjen har en viktig rolle i å øke bevisstheten rundt klimasituasjonen, og nå tar det norske hockeylandslaget ledelsen internasjonalt. Initiativet er et samarbeid mellom hockeyforbundet, hovedsponsor Telia og klimakvoteselskapet CHOOOSE.

Telia, gjennom datterselskapet Get, er hovedsponsor for den norske ishockey-ligaen, Get Ligaen og det norske ishockeylandslaget. Samtidig er de lidenskapelig engasjert i bærekraft og ønsker å bidra bred på FNs sine bærekraftsmål, som også berører hockeysporten. Derfor er det perfekt for Telia å få presentere verdens første klimapositive landslag.

- Vi er svært opptatt av å gjøre sporten mer bærekraftig, og av å være et positivt eksempel for alle vi møter og samhandler med. Nå tar vi ledelsen blant alle verdens landslag i å bekjempe klimaendringer, og i konkurransemiljøet vårt føles det seg veldig bra å ta den posisjonen, sier Ottar Eide, generalsekretær i det norske ishockeyforbundet.

Både utøvere og støtteapparatet gjør allerede mye for å redusere sitt eget fotavtrykk. De unngår plastflasker og velger gjenbrukbare flasker og vann fra springen, resirkulerer avfall på alle kamper, bruker digitale billettsystemer, benytter offentlig transport og minimerer reisene der det lar seg gjøre. Videre bruker landslaget innkjøpskraften sin og velger kun hoteller med en bærekraftsprofil. Likevel må landslaget reise for å spille kamper, og dessverre involverer disse turene ofte fly, siden det er lange avstander og tiden laget har sammen er begrenset.

Overkompenserer for Co2-avtrykket til landslaget

Telia så hvor mye landslaget gjorde over egen kjøl for å bli mer bærekraftig og bestemte seg for å bidra til å fjerne den siste delen av Co2-avtrykket gjennom å kjøpe klimakvoter på vegne av landslaget. Hele 2019-sesongen til landslaget er ikke bare nå blitt klimanøytral, men klimapositiv. Dette betyr at hele laget vil forsøke å redusere klimagassutslippene i forbindelse med sportssesongen så mye som mulig, og deretter overkompensere for uunngåelige utslipp ved å bruke FN-sertifiserte karbonkreditter gjennom CHOOOSE.

- Hockeylandslaget er, og må være, et positivt sosialt bidrag. De bidrar til aktivitet, samhold, talentutvikling og lokalsamfunn. I dette gir det god mening også å inkludere bærekraft som et innsatsområde. Landslaget kan lede an som et godt eksempel ved å ta seriøse grep på bærekraft, og vi er veldig glade for å støtte den innsatsen, sier Sebastian Eidem, kommunikasjonssjef og ansvarlig for bærekraft i Telia.

Sertifisert og applaudert av FN

Landslagets innsats rundt klimaendringer, både ved å måle sitt fotavtrykk, redusere med lokale initiativer og motvirke de uunngåelige utslippene ved å kjøpe Co2-kreditter gjennom CHOOOSE, har nå gjort dem bekreftet som en offisiell del av FNs klimaprogram Climate Neutral Now.

- Å gjøre det norske hockeylandslaget verdens første klimapositive landslag er en ære, og vi er stolte av å samarbeide med noen som virkelig bruker sin posisjon for både å spre bevisstheten globalt og å ta seriøse skritt. De er nå allerede klimamestere, så nå ønsker vi dem lykke til og håper de også vil bli verdensmestere, sier Andreas Slettvoll, CEO i CHOOOSE.

- Vi er glade for å se ledende idrettslag som det norske hockeylandslaget ta ledelsen i klimaksaksjonen. Måten de tenker bærekraft på er et godt eksempel for å oppmuntre andre til å handle, inkludert leverandører, partnere og fans. Vi ønsker landslaget velkommen til Climate Neutral Now!, sier Niclas Svenningsen, Manager of Global Climate Action ved FNs Climate Change.

I fremtiden vil Telia i samarbeid med landslaget se på hvordan de kan bruke smarthus- og IoT-teknologi for å skape mer energieffektive isbaner og effektivisere driften av ishallene. I et slikt partnerskap blir det det mulig å skape en enda mer klimaorientert fremtid for sporten.

Om CHOOOSE og klimakvoter

Gjennom FN går CHOOOSE inn på karbonmarkeder for å slette CO2-kreditter på vegne av mennesker og selskaper. En karbonkreditt er lik ett tonn CO2. Hver dollar brukt på karbonkreditter bidrar til å finansiere de beste bærekraftige prosjektene over hele verden.

Gjennom klimakvoter kan en person eller organisasjon kompensere for

utslipp av klimagasser. Når alle utslipp har blitt oppveid, kan man kalle seg klimanøytral. Med CHOOOSE søker vi statusen som klimapositiv, som betyr at man overkompenserer for egne utslipp.

Kvotene Telia har kjøpt på vegne av hockeylandslaget finansierer faktiske prosjekter som reduserer utslipp i utviklingsland. Et typisk prosjekt som får støtte via kjøp av klimakvoter kan være å installere nye fornybare energikilder, gjenopprette skoger eller forbedre energieffektiviteten i boliger.

Over 500 000 hjem og bedrifter er i dag tilkoblet Gets fiberbaserte nett, og over 1,8 million privat- og bedriftskunder bruker tjenestene våre hver dag. Stadig flere ønsker å knytte seg til fibernettet vårt, og vi har i flere år hatt en meget sterk vekst innenfor både bredbånd og tv.

I tillegg til eget nett, leverer vi også tjenester gjennom 25 regionale partnere fra Hammerfest i Nord til Kristiansand i sør. Dette gjør Get til den største utfordreren til Telenor i Norge, og selskapet til en viktig samfunnsaktør som bidrar til konkurranse i det norske markedet.

Sommeren 2018 ble Get kjøpt opp av Telia Company og er nå del av Nordens sterkeste telekomselskap.

Som et moderne teknologiselskap er vi en digital tilrettelegger og navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Våre 2 200 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Etter sammenslåingen med Get skal nye Telia Norge levere nye og innovative produkter og tjenester til hele landet på tvers av teknologier: TV, telekommunikasjon, IT og digital distribusjon.