Pressemelding -

Til høsten er det duket for spillfestival og LAN når Gigacon: Oslo Games Week returnerer på Exporama!

Spillinteressert ungdom fra hele Norge samles i Oslo når Gigacon går inn i sitt tredje år den 30. september i år. Det åpnes opp for opptil 2000 LAN deltagere som tar med egne PCer og konsoller og flytter inn på Exporama i fire dager til det som blir en festival dedikert til spill, streaming, YouTube, pop kultur og e-sport.

Arrangementet ble stiftet i 2014 og har siden huset flere tusen ungdom, blitt sett av over 210.000 seere online der nærmere 1/2 million kroner har blitt delt ut som premier i e-sport turneringer. I tillegg har anerkjente artister, YouTube-stjerner og talenter som Zomboy, svenske Forsen og norske Cosplayer Tine Marie Riis, som har over 250 000 følgere på Facebook, besøkt Gigacon.

- Gigacons visjon er å være en fullverdig festival dedikert til spill og popkultur, på en måte som Landstreffet i Stavanger, bare at det er 100% rusfritt og innendørs med PCer, joggebukser og e-sport jerseys istedenfor russebuksa, sier Renato Mahmutagic, styreleder for Gigacon.

Årets nysatsinger er blant annet Pop Kultur Sonen og Oslo Games Show, et direktesendt sceneshow med spill-relatert underholdning som paneler, cosplay, fremvisninger av nye spill og teknologi, turneringer og musikk. Gigacon byr også på en expo del der flere aktører vil vise frem det siste innenfor kommende teknologi, spill og digital underholdning.

Bak arrangementet er det frivillige ildsjeler, spillinteresserte og unge voksne som utdanner seg eller jobber for eksempel innenfor spillindustri, tv, media, logistikk, nettverk, e-sport og prosjektledelse. De frivillige står bak det meste fra planleggingsfasen til ferdig produksjon.

- En av våre hensikter er å kunne knytte aspirerende ungdom til næringslivet som former nåtidens og fremtidens generasjoner, sier Renato Mahmutagic, styreleder for Gigacon.

For mer informasjon kontakt:
Renato Mahmutagic, grunnlegger og event manager Gigacon - mobil 40 24 80 75

• Event

• festival
  • lan
  • spill
  • e-sport
  • gigacon
  • data

Gigacon er et LAN, convention og festival for spill og popkultur som tar sted årlig nær Oslo og drives og gjennomføres av nærmere 200 ildsjeler der flere utdanner seg eller jobber innen spill, teknologi, IT, media, eSport og prosjektledelse. Mer kan leses på http://gigacon.no