Femdobling i evakueringer

Femdobling i evakueringer

Jordskjelv, terror og orkaner setter sitt preg på forsikringsåret. Gjensidige har registrert en femdobling i evakueringer i 2017 sammenlignet med for fem år siden.

I fjor hadde Gjensidige 130 evakueringer, med en gjennomsnittserstatning på nærmere 10 000 kroner. Antallet er også betydelig høyere enn gjennomsnittet for de fem siste årene. I tillegg hadde Gouda Reiseforsikring, som er en del av Gjensidige, 40 evakueringer.

Jordskjelv i Egeerhavet, branner i Kroatia, orkan i USA og terror i London bidro til flere evakueringer enn før.

- Det er dessverre grunn for å tro at denne utviklingen kan fortsette, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige. Vanlige erstatninger ved evakueringer er knyttet til merutgifter for hotellrom, flybilletter og annen transport.

Gjensidige behandlet mer enn 51 000 saker innen reiseforsikring i 2017.

Andre fakta fra 2017

• Over 20 % økning i antall sykehusopphold, over 1 100 saker
  • De dyreste sakene er i vanligvis i USA
  • 20 % flere forsinkelser – antallet har økt fra fra 5 600 skader til 6 500
  • 25 % økning i behandlingsutgifter (fysioterapi, tannlege og lignende)
  • 270 tannskader, herav 60 alvorlige ved at man for eksempel blir utsatt for en bilulykke eller faller på sykkel

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4.000 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også bank, pensjon og sparing. Driftsinntektene var 25 milliarder kroner i 2016, mens forvaltningskapitalen utgjorde 136 milliarder kroner.