Illustrasjon

Halvparten vil bruke bussbelte

5 av 10 bruker alltid bilbelte i buss, når de kan. Bruk alltid belte når det er mulig er oppfordringen fra Gjensidige.

- Vi synes det er positivt at halvparten alltid bruker bilbelte i buss. Etter hvert som bevisstheten rundt beltebruk også i buss blir høyere, har vi tro på at andelen som bruker belte stadig vil øke, sier bilmekaniker og rådgiver Jan Fleinsjø (bilde nederst) i Gjensidige. Undersøkelsen er gjort for Gjensidige av Ipsos. Spørsmålet var: Bruker du bilbelte i buss, dersom det er tilgjengelig?

Politiet har nå begynt å skrive ut bøter på 1 500 kroner for manglende beltebruk i buss.

Det er de yngste som er dårligst til å bruke belte i følge undersøkelsen. Fleinsjø sier at Gjensidige vet fra andre undersøkelser at yngre mennesker også generelt er mer tilbøyelige til å «utfordre» sikkerheten i trafikken.

- Ett eksempel er dette med å ta selfie eller bruke sosiale medier mens man kjører. Og andelen som har opplevd farlige situasjoner på grunn av egen mobilbruk er klart høyere blant yngre enn eldre sier han.

En økonomisk bakside

- Vi reduserer vanligvis erstatningen med 10 prosent i alle saker hvor skaden har blitt større på grunn av manglende bilbeltebruk, sier rådgiveren.

Hittil har dette gjeldt personbiler men nå vil avkortning bli et tema også når det gjelder buss.

• Halvparten bruker alltid bilbelte i buss
  • 14 prosent bruker det aldri, 28 prosent av og til
  • 55 prosent av kvinnene bruker alltid bilbelte i buss, mot 45 prosent av mennene
  • De eldre er merkbart mer ivrige brukere av bilbelte i buss enn de yngre: 67 prosent over 60 år bruker alltid bussbelte, mens det kun gjelder for 27 prosent av folk mellom 15 og 24