Fint vær i april og mai har ført til rekordmange båtskader

Kraftig økning i antall båtskader i sommervarmen

80 prosent økning i antall grunnstøtinger og kollisjoner med fritidsbåter de siste to månedene.

- Den første uken med pent vær startet rolig for forsikringsselskapet, men så eksploderte det, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige. Bare på en dag i mai mottok en av selskapets takstmenn over 20 saker der fortvilte båteiere hadde fått skadet båten sin.

En av de større skadene var en cabincruiser som hadde gått på grunn og skadet motor og skrog. Skaden ble taksert til 800.000 kroner. Totalt har Gjensidige mottatt 500 ulike typer båtskader fra april og frem til i dag. I forhold til samme periode i fjor har antall grunnstøtinger og kollisjoner økt med nærmere 80 prosent

- Vi hadde nok forventet flere skader på grunn av det fine været de siste månedene, men at økningen er så kraftig, overrasker oss, sier Voll.

Skadene domineres av grunnstøtinger der båter har gått på et skjær eller land eller kjørt på flytende gjenstander i sjøen. Det er også vært flere kollisjonsskader i forbindelse med at man legger til eller fra kai.

- Vi vet at mange kjøper båt med litt for stor motor før nødvendig kompetanse er på plass. Da nytter det ikke med kostbart navigasjonsutstyr om en ikke kan bruke verktøyet, sier Voll.

- Senk farten og ta hensyn til omgivelsene. Da blir det sikrere og ikke minst, mye hyggeligere for alle som oppholder seg på sjøen, sier Voll.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4.000 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også bank, pensjon og sparing. Driftsinntektene var 25 milliarder kroner i 2016, mens forvaltningskapitalen utgjorde 136 milliarder kroner.