Pass på – nå bulker vi for 20 000 kroner i minuttet

Pass på – nå bulker vi for 20 000 kroner i minuttet

I dagene frem mot jul vil bilistene bulke over 60 ganger i timen i det som er årets verste dager med tanke på uhell i trafikken.

Alle ønsker seg noe fint til jul. En kostbar bulk fra en handlevogn eller en dult i siden fra nabobilen står derimot langt nede på ønskelisten.

Kraftig økning i trafikken

- I uken frem mot jul er risikoen for å bulke stor – hver eneste dag, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige. Det er likevel i dagene rett før jul når adrenalinet koker og stressfaktoren virkelig slår inn, at det lett går galt.

- Julaften faller i år på en mandag. Det er derfor naturlig å peke ut fredag 21. desember og lørdag 22. desember som de helt store bulkedagene denne måneden, sier Voll.

I dagene før jul smalt det i fjor over 1 600 ganger hver dag, en økning på nærmere 40 prosent i forhold til det som er normalt.

- 22. desember i 2017 ble det rapportert inn hele 1986 skader til forsikringsbransjen med utbetalinger på over 37 millioner kroner. Denne dagen er historisk den dagen med flest bulkeskader, sier Voll.

Flest parkeringsskader

En liten bulk fra en handlevogn kan koste flere tusen kroner. Er du ute litt tidligere på dagen er det færre mennesker og lettere å finne en grei parkeringsplass.

- Stress ned, rygg inn og parker litt unna inngangspartiet er gode tips for å unngå skader. Det er sikrere for omgivelsene og kan spare deg for tusenvis av kroner, avslutter Voll.

I romjulen går antall skader kraftig ned og antall innmeldte skader til forsikringsselskapene halveres. Første juledag er historisk en av de dagene med færrest skader.

Alle typer skader i snitt pr. dag (kilde Finans Norge) i desember 10 siste år, kan fås ved henvendelse.

Gode tips for å unngå parkeringsskader

• Unngå mørke og trange parkeringshus
  • Rygg inn, kjør ut
  • Styr unna trange parkeringsplasser (Trenger ”boksåpner” for å komme seg ut av bilen)
  • Sørg for at vinduene er fri for dugg før en kjører/rygger ut
  • Unngå parkeringsplasser nær inngangspartier
  • La ikke små barn åpne døren selv
  • Pust med magen, ta deg god til og ikke stress
  • Vis hensyn og følg ekstra godt med i trafikken

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4.000 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også bank, pensjon og sparing. Driftsinntektene var 27 milliarder kroner i 2017, mens forvaltningskapitalen utgjorde 149 milliarder kroner.