Reiselivsekspert og rådgiver i Gjensidige, Lene Hasler, gir deg råd om hvordan unngå tyveri i juleshoppingen

Se opp for lommetyver under julehandelen

Lommetyver stjeler for millionbeløp i desember. Seks klassiske triks de bruker som du må være oppmerksom på.

I løpet av de tre første kvartalene i år, har Gjensidige utbetalt nærmere 30 millioner kroner i erstatninger etter at nordmenn har blitt utsatt for tyveri, ran eller veskenapping i inn og utland. Gjensidige anslår tallet er rundt 100 millioner kroner for hele forsikringsbransjen.

- I fjor erstattet vi verdier for totalt 37 millioner kroner. Vi forventer at utbetalingene i år vil være på nivå med fjoråret, kanskje enda høyere, sier reiselivsekspert og rådgiver i Gjensidige, Lene Hasler.

Ettermiddagsrush og helgene på tyveritoppen

Reiselivseksperten sier lommetyver kan slå til når som helst på døgnet mot hvem som helst, men at det gjerne topper seg rundt ettermiddagsrushet og på kveldstid i helgene, og at enkelte grupper er særlig utsatt.

– Det kan skje hvem som helst, men tyvene ser seg gjerne ut personer med redusert evne til å ta vare på tingene sine. Det kan være alt fra eldre og funksjonshemmede til stressede småbarnsforeldre og berusede folk på vei hjem fra byen, sier Lene.

Lommetyver opererer ofte i grupper på alt fra to til åtte personer, og tyveriet er sjeldent tilfeldig. Vær derfor på vakt om du nettopp har tatt ut penger i en minibank, eller brukt mobilen, da lommetyvene følger med og observerer hvor du legger fra deg tingene dine.

– Vi nordmenn liker å tro godt om folk. Det er en god egenskap, men dette vet lommetyvene å utnytte. Profesjonelle lommetyver er det vanskelig å gardere seg mot, men det er noen forholdsregler man kan ta og noen triks en bør være oppmerksom på, sier Lene.

Seks klassiske triks som lommetyver bruker for å avlede oppmerksomheten din:

1. Smykketrikset: Personene som driver med dette er ekstremt nærgående. De kan opptre som veldig takknemlige for et eller annet, og tar deg gjerne i hånden og opp etter armen for å takke. Så fester de gjerne et armbånd eller halskjede (ekte juggel) på deg som «takk», samtidig som de fjerner ditt eget kostbare smykke.
  2. Iskremtrikset: Det er mange varianter av denne, men hovedtrekkene er de samme. Du får noe sølt på deg, og personen som sølte er veldig behjelpelig med å vaske det bort, for samtidig å fjerne lommeboken din eller andre verdisaker.
  3. Arktrikset: Du sitter på en kafe og har mobiltelefonen liggende på bordet. Inn på kafeen kommer det en person med et tiggeark. Dette arket legger de framfor deg (og over mobilen din), og snapper til seg telefonen når de forlater bordet.
  4. Pengetrikset: En person mister penger på bakken. Hvis du er snill og hjelper til med å plukke opp, stjeler de fra deg mens oppmerksomheten din er rettet mot pengene.
  5. Køtrikset: Mens du står i kø, for eksempel for å komme inn på bussen, kommer det en person (lommetyv) som trenger seg forbi. Personen stiller seg forrest i køen, hindrer andre i å komme inn og sjåføren i å se ut. Mens misnøyen brer seg blant de som står og venter, og fokuset er på personen som blokkerer veien, blir de i køen rundstjålet av «kollegaene» til personen foran.
  6. Dultetrikset: Kort tid etter at du har brukt bankkortet ditt, f.eks. i en butikk eller i en minibank, dulter en person borti deg. De unnskylder seg og går videre - med verdisakene dine.

Her er Lenes fire råd for å unngå tyveri:

1. Ha alltid vesken/sekken/lommene lukket. Sørg også for å ha vesken/sekken der du har kontroll på den, og ikke legg verdisaker i ytterlommer
  2. Vær oppmerksom og rop på hjelp. Vær ekstra på vakt hvis fremmede tar kontakt, og følg med på folk som står unormalt nær deg. Husk at lommetyver også bruker barn som medhjelpere. Påkall gjerne andre personer rundt deg for hjelp - lommetyver liker ikke oppmerksomhet.
  3. Politianmeld saken. Det er viktig at politiet vet hva som har skjedd, hvor mange som utsettes for tyveri og hvor det skjer slik at de kan se tendenser i samfunnet, og kartlegge hvilke steder de skal rette ekstra oppmerksomhet mot. Forsikringsselskapet stiller dessuten krav til at forholdet anmeldes på stedet – med mindre det er forhold som gjør det umulig.
  4. Ha med deg flere kort og oppbevar dem på ulike steder. Hvis du først skulle være så uheldig å få frastjålet lommeboken din, unngår du å miste «alt» ved å oppbevare kort, kontanter og annet av verdi på ulike steder. Begrense også hvor mye du bærer av kontanter.

Gjensidige er et nordisk skadeforsikringsselskap. Virksomheten sikrer liv, helse og verdier for kunder i privat- og næringslivsmarkedet i Norge, Danmark, Sverige, Estland, Litauen og Latvia. I Norge tilbys også produkter innen bank, pensjon og sparing. Konsernet er notert på Oslo Børs