Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige - Sjekk røykvarsleren i vinterferien

Test røykvarsleren på hytta i vinterferien

Mer kos i form av levende lys, fyring i peisen og økt strømforbruk øker risikoen for brann.

I 2016 registrerte forsikringsbransjen 4200 små og store branner i hytter eller fritidsboliger med erstatninger på 340 millioner kroner. Samtidig viser en undersøkelse fra Gjensidige at 1 av 4 innbyggere er usikker på om røykvarsleren virker eller ikke.

- Det er minst like viktig med røykvarslere på hytta som i egen bolig, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige. Han forteller at en fritidsbolig normalt er i mindre bruk og at batteriet i røykvarsleren kan ha flatet ut siden sist.

- Det første en bør gjøre er derfor å sjekke om alt er OK, og eventuelt skifte batteri. Uansett er dette noe en bør gjøre en gang i året, sier Voll.

Norge er i verdenstoppen når det gjelder branner. Hytteeier har ansvar for at familie og besøkende skal føle seg trygge, om brann skulle oppstå.

Man kan være sin egen brannsjef og forebygge branner gjennom brannvern og opplæring. Dette er særlig viktig til fjells der utrykningstiden for brannvesenet vil være mye lenger enn i tettbygde strøk.

- En fin aktivitet i vinterferien kan være å ta med hele familien på leting etter gode rømningsveier, sjekke røykvarsler og at brannslukker virker, avslutter Voll.

Huskeliste på hytta

• Sjekk at røykvarsleren virker
  • Ha minimum en i hver etasje, gjerne seriekoblet
  • Sjekk at slukkingsutstyr er lett tilgjengelig