- Belysningsbransjen har aldri forandret seg så raskt som nå

Belysningsbransjen girer opp til Light + Building, verdens største messe for belysning og byggautomatisering. - Overgangen til LED-lyskilder har vært banebrytende, men de teknologiske sprangene vi ser nå, vil få enda større betydning, tror konsernsjef Rune Marthinussen i Glamox.

Glamox kan se tilbake på 70 år i belysningsbransjen. Det siste tiåret har utviklingen i kvaliteten på LED-lyskilder dominert produktutviklingen. Men den økende etterspørselen etter lysstyringssystemer gjør at Glamox nå setter en helt ny kurs.

- I fremtiden vil kundene ikke være fornøyde før de kan kontrollere energiforbruket knyttet til belysning ned til siste kWh.", mener Marthinussen.

Det er imidlertid flere fordeler forbundet med lysstyring enn å redusere energiforbruket. I dag satses det mye på belysningsløsninger som er basert på forskning knyttet til hvordan lys påvirker oss mennesker biologisk. Bruken av denne typen belysning kan gi et bedre arbeidsmiljø.

- Med belysning som etterligner egenskapene til dagslys, såkalt Human Centric Lighting (HCL), kan vi påvirke den menneskelige døgnrytmen og hjelpe brukerne til å holde seg våkne og fokuserte gjennom dagen, forklarer Marthinussen.

Belysningsanlegget som base for IoT-teknologi

En annen grunn til at Glamox nå gjør radikale endringer i forretningsmodellen, er knyttet til tingenes internett (Internet of Things). Utviklingen av tingenes internett har gjort belysningsanlegget til en potensiell base for teknologiske nyvinninger som handler om langt mer enn lys.

Blant de teknologiske løsningene som Glamox vil demonstrere på Light + Building i mars er: "asset tracking", innendørs posisjonering og "heat mapping". Felles for disse teknologiene er at de er basert på Bluetooth-sendere og sensorer i lysarmaturene.

Allerede på markedet

For Glamox er Human Centric Lighting, "asset tracking", innendørs posisjonering og "heat mapping" eksempler på teknologi som selskapet allerede tilbyr.

- Vi har kommunisert våre nye lysstyringssystemer til markedet en stund allerede, og vi får gode tilbakemeldinger. En grunn er at vi tilbyr oss å ta fullt systemansvar. Med så mye ny teknologi er det viktig for kundene å unngå å bli en kasteball mellom ulike leverandører hvis noe går galt, sier Marthinussen.

Kan kontrollere belysningen med håndbevegelser

En annen teknologi som Glamox utforsker, er lysstyring ved hjelp av håndbebevegelser «gesture controll». Hvis denne bruken av infrarøde sensorer for å kommunisere med belysningen blir godt mottatt, kan vi i fremtiden bruke håndbevegelser for å kontrollere armaturene rundt oss, i stedet for paneler og brytere. På Light + Building vil Glamox la de besøkende utforske den nye teknologien i en egen installasjon.

- Vi er spente på å se hvordan folk vil samhandle med den nye teknologien. Overgangen til LED-lyskilder har vært banebrytende for belysningsbransjen, men de teknologiske sprangene vi ser nå, vil få enda større betydning, tror Marthinussen.

• lms
  • lysstyring
  • light + building 2018
  • asset tracking
  • heat mapping
  • innendørs posisjonering

Glamox er et norsk industrikonsern som utvikler, produserer og distribuerer profesjonelle belysningsløsninger for det globale markedet. Glamox-konsernet er en ledende leverandør til verdens marine og offshore-markeder, og en betydelig leverandør til det profesjonelle byggmarkedet i Europa.

Glamox-konsernet er en global organisasjon, med 1300 ansatte og salg og produksjon i mange europeiske land, samt i Asia og Nord-Amerika. Den årlige omsetningen er på MNOK 2.500 (2016). Konsernet eier en rekke varemerker innen kvalitetsbelysning, inkludert Glamox, Aqua Signal, Luxo, Høvik Lys, Norselight og LINKSrechts. Glamox møter kundenes behov og forventninger ved å levere kvalitetsprodukter og -løsninger, service og support. www.glamox.com

Solveig Oterhals Landsvik

Content Marketing Manager 40061672