Slik sikrer du deg den beste skreien

Slik sikrer du deg den beste skreien

I Norge har vi et eget “skrei-politi” som sørger for at du får den beste kvaliteten - men alle kan vurdere hva som er god skrei. Her er tipsene som gjør deg til ekspert i fiskedisken.

Hvitt fiskekjøtt som flaker seg bare du ser på det, og smelter i munnen. Da vet du at du har fått tak i skrei av beste kvalitet. Mellom januar og april fanges mange tusen tonn av denne fantastiske fisken. Det er kun disse fire månedene du kan få ta i unik skrei.

I Norge kan du være sikker på at den kvalitetsmerkede skreien du kjøper hos fiskehandleren eller i butikken er fersk, og at den har blitt tatt godt vare på helt fra den ble tatt opp av havet. Kvalitetsmerket skrei har nemlig et eget “politi” som passer på den. På oppdrag fra Norges sjømatråd, som forvalter kvalitetsmerket, reiser Skreipatruljen fra Norges Råfisklag rundt i Norge og utlandet. Den ser til at kvaliteten holder seg hele veien fra båt til bord. Patruljen sjekker at skreien er tilstrekkelig utblødd, kjølt ned, sløyd - og pakket rett.

Skreipatruljør Kjell-Arne Pedersen liker jobben som skreiens vokter. Han sjekker tusenvis med fiskekasser hver sesong, og vet at kvaliteten for det norske og utenlandske markedet er på topp. Her hjemme kan du få tak i prima, fersk skrei uansett hvor du bor.

- Skreien du får kjøpt i Norge kan være bare to dager gammel når den kommer i disken. Og omtrent all fisk som selges i Norge er solgt og spist innen en uke, sier Pedersen.

I Norge har vi satt skrei på bordet i mange generasjoner, men det er ikke alltid like lett å vite om fisken har god kvalitet.

Skreipatruljøren gir deg derfor fem tips til hva du skal se etter:

1. Se om fisken har en jevn farge og glans i skinnet. Om fisken har hode, er også glans i øyet et tegn på at den er fersk. Den skal ha den naturlige fargen som den hadde før den ble fanget.
  2. Se etter fisken med det hviteste fiskekjøttet, den er ofte ferskest.
  3. Fisken skal lukte som fisk - men ikke vondt. Kvalitetsmerket skrei skal holde god kvalitet i tolv dager.
  4. Spør gjerne kjøpmannen når fisken kom inn, pakkedato og hvor den kommer fra.
  5. Se etter kvalitetsmerke når du skal handle skrei - det er din forsikring på best kvalitet

Streng patrulje

Skreien selges på kvalitet og utseende, og den skal være godt kjølt og ha ligget på is siden den ble fanget. Skreipatruljen sjekker ofte omlastningsterminaler her hjemme og utenlands for akkurat dette. Store kvantum med skrei sendes nå ut i markedet i Europa. Når det kommer inn 29 fullastede trailere på én ettermiddag, gjelder det å kontrollere kvaliteten. Patruljen undersøker om det er tilstrekkelig med is i kassene, og hvordan skreien ser ut. Den skal blant annet ikke ha blodutredelser eller merker etter redskap.

De viktigste eksportmarkedene for skrei er Spania, Tyskland, Frankrike og Sverige. Mange lar seg fenge av historien om fisken som svømmer langt for å gyte, og som vi gjennom 1000 år har lært å utnytte til alt fra tørrfisk, klippfisk, saltfisk, hverdagsmat og festmat. Det at skreien er sesongbasert, er også noe som appellerer til det utenlandske markedet. I likhet med sesongvin, er skreien her bare i en kort periode. Kundene må vente lenge før den blir tilgjengelig igjen.

Skreipatruljen er rask til å melde tilbake til Norges sjømatråd, som kan sanksjonere om pakkebedriftene ikke gjør som dem skal.

- Oppdager vi feil, blir bedriften stoppet fra å pakke kvalitetsmerket skrei på noen dager. Bedriften må også vise til tiltak for å bedre rutinene, før den får merke og pakke igjen, sier Pedersen.

Det handler om å beskytte skreiens renommé - og sørge for at forbrukerne vet at skreien de kjøper har jevn og god kvalitet.

Sorterer etter kvalitet

En bedrift som tar kvalitet på ytterste alvor, er Ivan Lorentzen Fiskeforretning på Brensholmen utenfor Tromsø. Her styrer 4. generasjons fiskekjøper Ingvard Lorentzen et tyvetalls mann i høysesongen. Han tar selv i mot mye av fisken som kommer inn, og bare i januar kjøpte han 1 million kilo torsk.

- Mye av fisken er solgt før jeg tar i mot den. Slik sikrer vi at den går raskt ut i markedet, og at kvaliteten dermed holder seg på topp, sier han.

Bare den beste og fineste fisken passerer de trente øynene til Lorentzen og de ansatte. Lorentzen har vokst opp på kaia og vet hvordan en ekte kvalitetsmerket skrei skal se ut.

- Skreien er med sitt spenstige utseende og magre kjøtt lett gjenkjennelig. Du ser at den er på vei fra Barentshavet, og ikke på en vanlig næringsvandring langs kysten, sier han. Det er den lytefrie skreien som pakkes for dagligvaremarkedet i Norge og utlandet - og havner på middagsbordet i de tusen hjem.

Fakta om kvalitetsmerket skrei:

• Skrei er torsk fra den nordøst-arktiske stammen som vokser opp i Barentshavet
  • Navnet skrei kommer fra det norrøne ordet “skrida” som betyr å vandre
  • Vandrer i perioden mellom januar og april inn mot Norskekysten for å gyte
  • Gytingen foregår hovedsakelig i Lofoten
  • Kvalitetsmerket skrei er næringens eget merke, med svært høye krav til standard
  • Kvalitetsmerket skrei blir håndplukket. Den er såkalt lytefri, det vil si at den har et pent utseende, som for eksempel helt hvitt kjøtt uten spor av blod eller redskaper.
  • Kvalitetsmerket skrei garanterer god kvalitet i tolv dager
  • Norge solgte i fjor 7000 tonn kvalitetsmerket skrei til utlandet

Christina Neumann

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver, Norges sjømatråd 92491591
Trude Bessesen

Pressekontakt Senior kommunikasjonsrådgiver 901 83 790
Dag Sørli

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver 970 16 311

Godfisk

Godfisk er Sjømatrådets merkevare og avsender rettet mot forbrukere i Norge. Godfisk skal gi deg og din familie inspirasjon og kunnskap om sjømat og bidra til at det blir enklere å velge fisk og skalldyr oftere.

Godfisk
Stortorget 1