Årets nobelprismottakere presenteres live på YouTube

Pressemelding   •   okt 04, 2010 10:30 CEST

I år kan du for første gang se hvem som får Nobelprisen live på YouTube. På NobelPrize sin YouTube-kanal vil det også ligge eksklusive intervjuer med nobelkomiteens medlemmer. YouTube-besøkende kan stille spørsmål til vinnerne av 2010-prisene i fysiologi eller medisin, fysikk, kjemi, litteratur, økonomi samt vinneren av Nobels fredspris. Svarene vil legges ut på YouTube i desember.

”YouTube er ikke bare enda en plattform hvor interesserte kan ta del i den offisielle informasjonen om Nobelprisen, men det er også svært spennende at vi kan gi YouTube-brukere muligheten til å interagere med nobelprisvinnerne,” sier Hans Mehlin, Teknologidirektør hos Nobelprize.org.

”Vår hensikt med prosjektet er å bryte ned barrierer mellom mennesker og kunnskap, og å gjøre nobelprisvinnernes utrettelser tilgjengelige for alle. Samtidig ønsker vi å vekke nysgjerrighet for vitenskap blant unge. YouTube er en global plattform som på unikt vis overskrider grenser mellom kulturer, alder og steder. Med direkteoverføringen vil mange for første gang komme i direkte kontakt med vitenskap og den briljansen som ligger bak nobelprisvinnernes prestasjoner. Ny teknologi gjør også at hele verden kan ta del i den samme informasjonen samtidig. Tilgang til informasjon vil bli stadig mer demokratisk i fremtiden,” sier Jan Grønbech, Country Director i Google Norge.

Videoene på YouTube streames live via Adobe Flash-plattformen og distribusjonsplattformen leveres av Akamai. Programvaren er utviklet internt hos Nobelprize.org, det offisielle nettstedet for Nobelprisen.

Den første prisen, for medisin, vil presenteres mandag 4. oktober klokken 11.30. Har du ikke muligheten til å følge direktesendingen, kan alle videoer ses på YouTube-kanalen noen timer etter at sendingen avsluttes.

Tidsplan for offentliggjøringen av årets nobelprisvinnere på Nobelprize.org og YouTube:

Nobelprisen i fysiologi eller medisin: Mandag 4. oktober, tidligst kl. 11.30

Nobelprisen i fysikk: Tirsdag 5. oktober, tidligst kl. 11.45

Nobelprisen i kjemi: Onsdag 6. oktober, tidligst kl. 11.45

Nobelprisen i litteratur: Torsdag 7. oktorber, kl. 13.00

Nobels fredspris: Fredag 8. oktober, kl. 11.00

Sveriges Riksbanks pris i økonomisk vitenskap til Alfred Nobels minne: Mandag 11. oktober, tidligst kl. 11.00

Om Google: