Google Instant - nå til Norge

Pressemelding   •   nov 18, 2010 09:45 CET

Google Instant ble for en tid tilbake lansert på Google.com. Nå blir Instant også tilgjengelig for innloggede brukere på Google.no. Utrullingen til norske brukere er i gang, men det kan ta litt tid før Google Instant er tilgjengelig for alle.

Google Instant er et forbedret brukergrensesnitt med raskere og mer forutsigbar infrastruktur. Google Instant gjør søk enklere, ved å vise søkeresultater på Googles hjemmeside samtidig som brukeren skriver inn søkeord. Ifølge Googles beregninger vil Instant spare brukere for mellom to og fem sekunder per søk. Hvis alle brukere som søker på Google benytter Instant, vil man spare 11 timer per sekund.

Googles mål er at det skal gå raskere å finne informasjon, og da teller hvert sekund. Med Google Autofullfør, som forutser hva brukere skriver i søkefeltet, ble tiden det tar å skrive inn et normalt søk redusert med 50 prosent.

Det har lenge vært kjent at hvis man kan forutse søk, så kan man også forutse søkeresultater. For å gjøre dette til en realitet har Google vært nødt til å overkomme en rekke utfordringer både på design- og teknologifronten.

Med Google Instant trenger ikke brukeren å trykke ”enter” eller avslutte utfyllingen av tekst i søkefeltet for å gjøre et søk. I tillegg tilbyr Instant:

• Dynamiske resultater: relevante søkeresultater vises og oppdateres etter hvert som man skriver, og man kan raskt se gjennom og klikke på de resultatene man ønsker.
  • Forutseende tekst: Google forutser resten av søketermen i lys grå tekst før man er ferdig med å skrive. Om det man ser etter dukker opp i grått kan man se relevante resultater for den grå teksten under søkefeltet.
  • Bla til søk: bla gjennom forslagene som Google forutser og se søkeresultatene for hvert søk ettersom man blar nedover med piltasten.

Instant bidrar til å flytte grensene for teknologien og infrastrukturen som benyttes. For tradisjonelle søk antar Google at det vil vises mellom fem og syv ganger så mange søkeresultatsider som tidligere. Google betjener allerede mer enn en milliard søk hver dag, og har alltid et stort behov for å presentere alt innholdet på en effektiv måte.

Klikk for introduksjonsvideo til Google Instant.

Om Google: