Google Snowmobile til Norge:

Pressemelding   •   feb 24, 2011 14:37 CET

Street View dokumenterer VM-løypene

Tidligere har Google brukt biler, traller og sykler for å dokumentere omverdenen i sin populære karttjeneste Street View. Nå har den karakteristiske Google snøskuteren kommet til Norge for å dokumentere norsk vinterlandskap på sitt beste. Første stopp er VM-løypene i Holmenkollen.

Åpner med VM-løypene i Holmenkollen

Fra og med i dag vil Google Snowmobile reise rundt i det norske vinterlandskapet for å dokumentere skiløyper, alpinanlegg og nærliggende omgivelser.  Snøskuteren startet tirsdag sin Norgesturne med å kjøre VM-løypene i Holmenkollen, bare timer før startskuddet til Ski-VM.

Ettersom bildene blir tilgjengelige i Street View, vil turgåere, skiløpere, alpinister og sportsentusiaster verden rundt kunne gjenoppleve og navigere seg gjennom de samme løypene og terrenget som årets VM-deltakere.

Etter Holmenkollen står populære skidestinasjoner og –anlegg som Norefjell, Hemsedal, Trysil, Hafjell, Kvitfjell og Oppdal for tur. Tjenesten vil dermed også være til hjelp for de som ønsker å se nærmere på ulike skianlegg og deres fasiliteter før de velger feriedestinasjon – eller rett og slett for å nyte utsikten fra fjellet.

Snøskuteren

Snøskuteren ble bygget i forbindelse med OL i Vancouver i 2010, og gjorde sine første opptak her. Se video. Farkosten er utstyrt med det siste innen foto- og GPS-teknologi, og vil bli kjørt av kyndig personell ved det aktuelle skisenteret. Hvilke skiløyper og alpinanlegg snøskuteren skal kjøre i bestemmes av avtaler Google gjør med den aktuelle rettighetshaveren.

Bildematerialet snøskuteren henter inn ved sitt opphold i Norge vil bli gjort tilgjengelig etter bearbeiding av materialet.

For høyoppløselige bilder, klikk her.

Visste du at…

• … Dan Ratner, mekanisk ingeniør på StreetView-teamet, har bygget snøskuteren som en del av sitt 20 prosent-prosjekt?
  • … Snøskuteren bruker samme teknologi som StreetView-bilen, men uten laseren for avstandsmåling mellom bygninger?
  • Det finnes kun to snøskutere i Europa, og den ene befinner seg for tiden i Norge?
  • … Snøskuterens størrelse er: L: 3.30m, B: 1.20m og H: 2.10m?

SLUTT

For mer informasjon, kontakt:

Google Pressetjeneste Norge

Elisabeth Nedresæter

Mobil: +47 996 22 100

Rickard Evrin

Mobil: +47 938 03 711

Tlf: 22604400

Mail: presse@slaeger.com

Alle våre nyheter publiseres på http://googlenopress.blogspot.com/

Om Google Inc.

Kommentarer (0)